Hur fördelas föräldrarnas arv till en syskonskara om ett syskon avlidit?

Om föräldrar dör de hade 4 barn men endast 3st finns kvar. Det fjärde barnets barn finns kvar. Men hur gör man om de inte ska få ärva något pga släktfejd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om hur arvsfördelningen av föräldrarnas arv ser ut om ett syskon i syskonskaran avlidit sedan innan, och hur man kan kringgå detta. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Om jag missförstått dig, eller om mitt svar väcker följdfrågor, är du mer än välkommen att ställa en ny fråga. Regler kring arv och arvsfördelning finns i ärvdabalken (ÄB).

Arvsfördelningen enligt ett testamente

Inledningsvis är det viktigt att konstatera huruvida föräldrarna upprättat ett testamente som de önskar ska reglera arvsfördelningen eller inte. Om det finns ett testamente ska arvet nämligen fördelas på det sätt som framgår av testamentet. Om det saknas testamente ska arvet istället fördelas utifrån den legala arvsordningen. Om föräldrarna önskar att arvet inte ska tillfalla arvingarna som framgår av den legala arvsordningen är det därför viktigt att de upprättar ett testamente. Om ett sådant saknas vid föräldrarnas bortgång finns det ingen möjlighet för övrig familj att påverka arvsfördelningen längre.

Arvsfördelningen enligt den legala arvsordningen

Huvudregeln är att en eventuell efterlevande make eller maka ärver den avlidna (3 kap. 1 § ÄB). Så som du formulerat din fråga förstår jag det som att det handlar om ett tillfälle då ett gift par avlidit samtidigt, eller att det av annan anledning inte kommer att finnas någon efterlevande make eller maka. Då är utgångspunkten istället att arvet ska fördelas lika på den avlidnes barn (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Du anger i din fråga att det finns fyra barn varpå en har avlidit sedan tidigare. Den avlidnas del av arvet kommer därför i nästa led att tillfalla dennes barn (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Det fjärde barnets barn kommer alltså att ärva det fjärde barnets del av föräldrarnas arv. Jag vill återigen påminna om att detta gäller förutsatt att det inte finns något testamente som säger något annat, men att det inte går att kringgå om ett sådant skulle saknas.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare