Yttrandefrihet på internet?

Hej där,

Jag har censurerats av X utan någon förklaring. Däremot fick jag tydliga hot. Strider inte detta mot vår yttrandefrihet?

Jag delade ett protokoll från X. X är världens mest citerade Dr inom sina specialiteter. Han har 650 vetenskapliga publikationer och är också en världsauktoritet inom behandling av Covid. Däremot går han inte i X ledband utan vill människors bästa i första hand, inte aktieägarnas avkastning.

Jag lägger in ett protokoll som denna grupp läkare rekommenderar. Min fråga blir om X har rätt att censurera mig i Sverige?

Är det inte dags att svensken tar på sig de gula västarna eller skall vi låta någon annan hantera eller styra över vår yttrandefrihet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver så har vi yttrandefrihet i Sverige, detta framgår bland annat av Regeringsformen (RF) (se 2 kap. 1 § första punkten RF). Yttrandefriheten gäller även på internet. Det finns dock flera begränsningar avseende yttrandefriheten - att dessa får göras framgår bland annat av 2 kap. 20, 21 och 23 § RF. Ytterligare begränsningar om vad som får publiceras på en privat aktörs hemsida kan sättas upp internt.

En privat aktör kan ha egna regler om vad som får publiceras på dess plattform

Privata aktörer har frihet att själva kontrollera innehållet på sina hemsidor. När du skapar ett konto på ex. en plattform för sociala medier samtycker du till plattformens användarvillkor, community-/publiceringsregler och liknande. Du måste alltså följa företagets egna regler om vad som får publiceras - om du inte gör det kan företaget välja att ta bort ditt inlägg.

Det rör sig inte om censur

Det rör sig inte heller om censur eftersom detta innebär att staten eller en myndighet har granskat innehållet i förväg och därigenom begränsat medborgarens yttrandefrihet (jfr. 1 kap. 11 § YGL). I ditt fall rör det sig ju om en privat aktör som har tagit bort ditt inlägg i efterhand. Jag skulle därför säga att din yttrandefrihet inte har blivit begränsad i det här fallet.

(jag har tagit bort personuppgifter från din fråga)

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare