FrågaFAMILJERÄTTAdoption04/03/2022

Vuxenadoption - Vilka skäl behöver finnas?

Hej, jag är en kille på 20 år som bor hemma hos sin far och hans sambo. Vi har känt sambon jättelänge, innan pappa började dejta henne. Jag har alltid gillat henne extremt mycket och sett henne som en föräldrafigur till mig.

Min biologiska mor och jag har ingen kontakt, och det vill jag inte heller h. Men eftersom jag bor med pappa och hans sambo nu, skulle sambon kunna adoptera mig? Eller måste jag ha en större anledning till att vilja bli adopterad mer än att jag vill att hon ska bli min mamma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Adoption av personer över 18 år
Reglerna kring adoption finns i föräldrabalkens (FB) fjärde kapitel. I 4 kap. 4 § redogörs det specifikt för adoption av personer över 18 år, ofta kallat för vuxenadoption. Där framgår det att det måste finnas en särskild anledning till varför en adoption ska tillåtas. Det räcker alltså inte med att du bara vill att hon ska bli din mamma, utan det måste finnas något mer som styrker varför en adoption borde genomföras. I andra stycket nämns det några saker som särskilt ska beaktas vid bedömningen om det finns skäl till adoption. Dessa är om sökanden (det vill säga din fars sambo i det här fallet) har uppfostrat dig eller om adoptionen avser att bekräfta en relation som motsvarar den mellan ett barn och förälder.

Ytterligare regler om adoption
För att en adoption ska genomföras krävs, utöver din vilja att bli adopterad av din fars sambo, hennes samtycke till adoptionen! Dessutom måste också din far samtycka till adoptionen (4 kap. 6 § 2 st). En annan sak som kan vara bra att veta är att rätten troligen kommer ge din mor rätt att yttra sig om vad hon tycker om adoptionen, även när det gäller vuxenadoption (4 kap. 18 §). Detta betyder dock inte att adoptionen automatiskt kommer nekas om din mor inte är positivt inställd till adoptionen, utan rätten ska göra en helhetsbedömning av situationen.

I ditt fall
Det framgår inte helt tydligt vilken roll din fars sambo har haft och om hon har varit med och uppfostrat dig. Du skriver förvisso att hon haft en föräldraroll och att du inte har någon kontakt med din biologiska mor vilket gör att er relation skulle kunna vara en sådan som "motsvarar den mellan ett barn och förälder". Utifrån det du skrivit anser jag att det finns skäl att tro att en adoption i ert fall skulle anses vara lämplig och därmed skulle kunna godkännas.

Det tillkommer också en det rättsverkningar med adoption som är viktiga att känna till. Den kanske främsta är att om adoptionen går igenom kommer du att betraktas som barn till din fars sambo, och inte barn till din biologiska mor. Detta innebär bland annat att du inte längre har någon arvsrätt från din biologiska mor, utan får ärva från din adoptivmor istället (4 kap. 21 §).

Hoppas det gav svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare