Vuxenadoption och arvsrätt

Hej. Jag är på väg att försöka adoptera en ung vuxen person som knytit an till min familj och som blivit som ett syskon till mina unga vuxna barn. Om adoptionen godkänns hur blir det med arvsrätten för mina barn? Kommer den att delas lika mellan bröstarvingar och adopterade?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en adoption gäller den grundläggande principen att ett adopterat barn likställs med ett biologiskt barn (4 kap. 8 § Föräldrabalken). Det innebär att när adoptionen godkänts kommer ditt adopterade barn ha samma arvsrätt som dina biologiska barn. De ses alla som bröstarvingar och ska dela lika på arvet efter dig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Hanna SalajinRådgivare