FrågaFAMILJERÄTTAdoption20/12/2013

Vuxenadoption av styvbarn

Min 21-åriga sons pappa har avlidit. Vi var frånskilda sedan pojken var fyra år. Min make, som också varit bonuspappa sedan länge, vill nu adoptera honom. Om vi varit ogifta vet jag att min roll som förälder upphör och därmed arvsrätten efter mig. Men vi är gifta - vad gäller då? Ska vi ansöka om adoption gemensamt? Det känns ju konstigt eftersom jag är hans förälder redan och ska kvarstå. Vi vill ju bara lägga till min make som förälder, när den biologiska pappan avlidit.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är fullt möjligt för din make att adoptera din son utan att sonens arvsrätt efter dig upphör. Detta framgår av föräldrabalken 4 kap. 3 § samt 4 kap. 8 §.

Huvudregeln är nämligen att makar bara får adoptera tillsammans samt att arvsrätten efter de biologiska föräldrarna upphör i och med adoptionen. Vid en s.k. styvbarnsadoption har dock styvföräldern rätt att ensam adoptera den andre makens barn, utan att rättsförhållandet mellan barnet och den make som är biologisk förälder till barnet upphör. Din make ska alltså ensam ansöka om adoption.

Föräldrabalken 4 kap. hittar du https://lagen.nu/1949:381#K4

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare