FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/12/2015

Vuxenadoption

Min mamma har nyligen gått bort, december 2015, och nu vill jag att hennes man, den personen som jag har kallat för pappa sedan jag var 3 år ungefär, ska adoptera mig. Jag är 20 år och jag funderar på hur man går tillväga med ett sådant fall.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Jag vill börja med att beklaga din mammas bortgång.

Svensk rätt ger möjlighet till sk vuxenadoption. Ett tillstånd att adoptera ges enligt 4 kap. 6 § Föräldrabalken endast om adoptionen är till fördel för barnet och den som ansöker om adoptionen har, eller vill, uppfostra barnet eller om det med hänsyn till det personliga förhållandet mellan den sökande och barnet finns särskild anledning till adoptionen. Vid vuxenadoptioner är det särskilt det senare man tittar på, alltså att det finns en särskild anledning till adoption med tanke på det personliga förhållandet. Om du levt med din styvfar sedan du var tre år, ser honom som din pappa (och omvänt) så finns det ju de band och förhållanden som uppställs i lagen.

Ett viktigt hinder mot adoption är om det utlovats någon form av betalning eller utfästelse för adoptionen, då ska den inte beviljas oavsett om skälen i övrigt är uppfyllda.

Ansökan om adoption görs vid tingsrätten där din styvpappa bor (4 kap 9 §), och om din biologiska pappa är i livet kommer rätten att inhämta hans åsikt om adoptionen (4 kap 10 §), han kan dock inte stoppa den eller bestämma eftersom du är myndig, men han har rätt att yttra sig.

Det är din styvpappa som måste ansöka om adoptionen, och i ansökan ska han skriva att det gäller adoption av en myndig person, ange både sitt och ditt namn och personnummer. Ni måste båda underteckna brevet och skicka med personbevis för er båda två (personbevis får du via Skatteverket). Även varför han vill adoptera dig måste anges, alltså själva skälet till att han vill adoptera dig, alltså att han uppfostrat dig, att ni har en förälder/barnrelation osv. Dessutom måste det framgå att anledningen till adoptionen inte är ekonomisk, och att det inte utlovats eller utgått någon ersättning.

Hoppas att du fått svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare