FrågaFAMILJERÄTTAdoption31/12/2021

Vuxenadoption

Finns ngt fall av vuxenadoption som genomförts i Sverige - där biologiska föräldern vägrar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer att inleda med att förklara lite generellt vad som gäller för vuxenadoptioner för att sedan gå mer in på praxis.

Den som fyllt 18 år får adopteras endast om det finns särskild anledning till en adoption med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera och om adoptionen även i övrigt är lämplig. Vid bedömningen av om det finns särskild anledning till en adoption ska det särskilt beaktas om sökanden har uppfostrat den som sökanden vill adoptera eller om adoptionen annars avser att bekräfta en relation som motsvarar den mellan barn och förälder 4 kap. 4 § FB.

Efter att ha sökt runt ett tag kan jag konstatera att jag inte finner några fall av vuxenadoption där den biologiska föräldern vägrat men adoptionen sedan gått igenom. Praxis talar istället för en motsatt riktning. I rättsfallet RH 2003:18 nekades tillstånd till adoption med hänsyn till familjeförhållandena. Mannen ville adoptera hustruns 24-åriga dotter som han varit med och uppfostrat sedan tre års åldern. Dottern hade inte heller någon kontakt med den ursprunglige fadern. Mor och dotter samtycke till adoptionen men den biologiske fadern motsatte sig. Utfallet blev att adoptionen inte blev beviljad.

Hoppas du fick hjälp med din fråga annars får du gärna skriva till oss igen.

Melina PapadopoulosRådgivare