FrågaPROCESSRÄTTVittna29/08/2019

Vittnesplikt - Är man tvungen att vittna mot syskon?

Hejsan !

Jag har fått en kallelse till sveahovrätt där jag ska vittna i ett mål där min syster är anklagad för häleri! Måste jag vittna??

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna kring vittnen återfinns i 36 kap. rättegångsbalken (RB). Sverige har vittnesplikt vilket innebär att man är skyldig att vittna om man har blivit kallad som vittne (framgår av 36 kap. 1 § RB). Det finns dock vissa undantag från vittnesplikten, där man inte är skyldig att vittna. Ett av undantagen är just syskon. Du är inte skyldig att vittna mot ett syskon (36 kap. 3 § RB).

Kort och gott behöver du därmed inte vittna i målet mot din syster.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Felicia FredinRådgivare