FrågaPROCESSRÄTTVittna29/05/2018

Vittna mot närstående

https://lagen.nu/1942:740#K20P2S1Hej .undrar om jag är tvungen att vittna vid en rättegång som gäller en misshandel av mej av min son.är kallad som målsägare men jag har inte gjort någon anmälan mot han utan han anmälde sej själv varpå polisen ringde och pratade med mej.vill inte vittna mot min son i en rättegång. Undrar hur man slipper detta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Målsägande:
En målsägande är den, mot vilken brott är begånget eller som därav blivit förnärmad eller lidit skada (se 20 kap. 8 § Rättegångsbalken).

Allmänt åtal:
Allmänt åtal är den vanligaste formen av åtal och innebär att det är åklagaren som väcker åtalet. (se 20 kap 2-3 § rättegångsbalken). När en åklagare eller en polis har fått reda på att ett brott har skett är de skyldiga att utreda brottet. Detta gäller även om brottsoffret, och där med målsäganden, vill att brottet ska utredas. Misshandel är ett brott som går under allmänt åtal och eftersom din son ringde och anmälde och anmälde sig själv måste de därför utreda brottet, även om du inte är villig att medverka som målsägande.

Vittnesplikt som målsägande:
Som målsägande får du inte vittna (se 36 kap. 1 § Rättegångsbalken). Det går alltså inte att kallas som vittne om man själv är målsägande. Däremot kan en målsägande, som inte för talan, kallas till att uttala sig i rättegången genom att förhör hålls med denna (se 37 kap. 1 § rättegångsbalken).

Vittnesplikt som vittne:
Utgångspunkten är att det föreligger en absolut vittnesplikt. Till detta finns undantag, vilket kan vara om du är närstående till någon part. I och med att det är din son anses ni vara närstående (se 36 kap. 3 § rättegångsbalken) och du skulle därför inte behöva vittna.

Slippa rättegången:
Om du har fått en vittneskallelse så måste du inställa dig vid rättegången. Skulle du inte komma kan du bli skyldig att betala vite eller riskerar att hämtas av polisen (se 36 kap. 7 § Rättegångsbalken). Väl där tas frågan upp om du är närstående och då kommer du att kunna frångå plikten att vittna.

Det är svårt för mig att helt svara på din fråga då jag inte är säker på om du har kallats som målsägande eller vittne. Jag förmodar att du är kallad som målsägande som inte för talan, varpå ett förhör kan komma att hållas med dig. Du kommer då inte behöva avlägga någon ed (som vittnen gör), vilket innebär att du inte har samma skyldighet att berätta om vad du vet. Har du fått en kallelse bör du inställa dig till rättegången för att undvika sanktioner.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08- 533 300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare