Visa nedladdad film för elever

Kan jag som lärare visa mina elever en film som inte finns att streama på internet utan endast finns som piratkopia som måste laddas ner olagligt. Kan jag visa mina elever filmen ändå då det endast är i utbildningssyfte eller är även det olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga berör ett filmverk enligt lagens mening är tillämplig lag, lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

I 1 § URL framgår att den som har skapat ett verk har upphovsrätt till verket. Vidare framgår av 2 § URL att den som har upphovsrätt har en uteslutande rätt att förfoga över verket, vilket innebär att du inte kan visa den för dina elever.

Nej du får inte visa en nedladdad film i skolan, det här följer motsatsvist av 21 § URL.

Viktigt att komma ihåg när du väl nämner streaming är att inte heller det är tillåtet att visa i skolan om ingen licens innehas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare