Vinstdelning efter försäljning av bostadsrätt

Hej,

Om jag äger bostadsrätt 100% vid försäljning få jag dela vinstdelen med min sambo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det står dig fritt att disponera vinsten efter en avyttring av bostadsrätt som du själv vill. Om du vill kan du alltså efter att du sålt bostadsrätten dela vinsten med din sambo.

Var uppmärksam på eventuella kapitalskatter som kan tillkomma vid avyttring av egendom innan du gör dig av med pengarna. Läs mer om beskattning vid försäljning av privatbostäder på Skatteverkets hemsida.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare