Vilseledande marknadsföring att inte berätta om kreditvillkor?

hej! Vi köpte ett hus för sex år sedan å fick lån av Blue Step, har aldrig misskött oss, sökte nu ett lån för att renovera vårt badrum, resten har vi reparerat med egna medel. Nu fick vi nej med motevering att de inte lånar ut till vissa kommuner eftersom fastigheterna är svårsålda å vår kommun var en av dem ( Ånge kommun ) . Nu såg jag på tv reklamen från Blue Step hur de uppmanar folk att söka lån hos dem om de fått nej från annan långivare och de säger att till dem kan man komma oavset vad du vill låna till men de säger ingenting om att det inte gäller alla kommuner, är inte det vilseledande reklam? Kan man anmäla sådant eller.

Lawline svarar

Hej,

Nu har jag inte sett den reklamen du pratar om men det blir nog väldigt svårt att sätta dit dem för vilseledande marknadsföring i det här fallet.

Att de i en reklamfilm uppger att de har lägre krav än andra långivare behöver inte betyda att de inte ställer några krav alls på sina låntagare. Att i filmen nämna vilka omständigheter som gör att man eventuellt inte beviljas lån vore varken rimligt eller nödvändigt.

Utifrån de uppgifter du har gett skulle jag därför säga att de inte brutit mot marknadsföringslagen. Har du fler frågor eller ändå vill göra en anmälan kan du vända dig till reklamombudsmannen, se http://www.reklamombudsmannen.org/

Vänliga hälsningar

Thomas BorgenfalkRådgivare