FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/10/2018

Villkorlig dom och dålig ekonomi

Hej! Jag blev dömd för inte så länge sedan för narkotikabrott. Straffet blev villkorlig dom och samhällstjänst som jag har gjort klart. Jag är svårt skuldsatt och snart kommer jag inte att kunna betala mina räkningar längre. Jag har sökt hjälp men allt tar otroligt lång tid. Vad händer om jag slutar betala och åker utomlands( blir oanträffbar)? Kan obetalda räkningar och skulder påverka den vilkorliga domen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man har dömts för villkorlig dom, så har man en prövotid på två år. Under dessa två år bör man vara skötsam, försörja sig efter förmåga och sträva efter en bra personlig ekonomi. Om man inte försörjer sig efter bästa förmåga och inte strävar efter en bra personlig ekonomi och samlar på sig obetalda räkningar, så kan man anses vara misskötsam.

Misskötsamhet kan leda till en varning eller en ändring av en föreskrift eller ett beslut att den villkorliga domen ska ersättas me en annan påföljd.

Svaret på din fråga är alltså ja, det är möjligt att detta påverkar den villkorliga domen.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare