FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/05/2017

Villkorlig dom i strafföreläggande och straffmätning vid ett stöldbrott

Hej!

Åkt dit för stöld 2000kr. Blev gripen av en civilvakt direkt utanför butiken och erkände allt för både vakt och polis och var samarbetsvillig. Polisen sa att jag förmodligen kommer få ett strafföreläggande med dagsböter baserat på min inkomst. Jag gav dem korrekta uppgifter. är 24 år gammal.

Jag är tidigare ostraffad och var helt ren i belastningsregistret.

Nu till min fråga: kommer jag att undvika att även få en villkorlig dom utöver dagsböter i mitt strafföreläggande? Hur stora är chanserna att jag undviker villkorlig dom och därmed bara får en notering i belastningsregistret i 5 år för stöld?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om du riskerar att få en villkorlig dom i ditt strafföreläggande.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Du kan bara få en villkorlig dom i ditt strafföreläggande om det är uppenbart att domstolen skulle ha dömt dig till den påföljden.

Du kommer därför sannolikt sett inte att få en svårare påföljd än böter i ditt strafföreläggande.

När kan du få villkorlig dom i ditt strafföreläggande?

Det är möjligt att få en villkorlig dom i ett strafföreläggande (48 kap. 2 § första stycket andra meningen rättegångsbalken (RB)).

Du kan dock bara få villkorlig dom i ditt strafföreläggande om det är uppenbart att en domstol skulle döma dig till villkorlig dom (48 kap. 4 § andra stycket RB). Undantaget är om det finns anledning att förena eden villkorliga domen med samhällstjänst.

Är det uppenbart att en domstol skulle döma dig till villkorlig dom?

Jag kan inte ge dig en säker prognos om vad en domstol skulle göra, eftersom jag inte har tillräckligt med uppgifter om ditt fall.

Vad jag kan säga är att det avgörande i ditt fall är om ”straffvärdet” för din gärning stannar vid böter eller inte. Skulle straffvärdet gå utöver böter är det nog uppenbart att en domstol skulle döma dig till villkorlig dom.

Straffvärdet fastställs i första hand utifrån en bedömning av ditt brott (29 kap. 1 § Brottsbalken). Omständigheter av betydelse är t.ex.

1. värdet på det du stal (vill du läsa mer kan du jämföra med rättsfallet RH 2010:69, där den utdömda påföljden var ungdomstjänst 20h vilken ungefär motsvarar strängare böter),

2. vad det var du stal,

3. ditt motiv bakom stölden (t.ex. om det var en impulsiv handling eller inte), och

4. om du använde något hjälpmedel vid brottet (t.ex. en sax för att klippa av en larmbricka, se rättsfallet RH 1993:117).

Min gissning är att det är sannolikt att en domstol skulle döma dig till ett strängare bötesstraff. Därför kommer påföljden i ditt strafföreläggande nog att stanna vid böter.

Omständigheterna i just ditt fall kan dock peka åt et annat håll.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med val av påföljd för brott är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare