Vill ha tillbaka pengar från en vän

Hej!

Jag har lånat ut över 10000kr till en vän. Nu har det snart gått över ett år. Han skyller hela tiden på att hans företags konkurs måste gå igenom. Ger mig hela tiden konstiga ursäkter. Kan jag stämma honom för att på så sätt få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande, och på så sätt få skulden fastställd. I ansökan ska du ange ditt krav och grunden för kravet. Du behöver endast ge en kortfattad beskrivning, men det ska vara tillräckligt tydligt så att personen som är skyldig dig pengar förstår vad du menar. Du hittar ytterligare vägledning på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Efter din ansökan om betalningsföreläggande kommer Kronofogdemyndigheten att skicka ut ett brev, ett föreläggande, till din vän. Om din vän betalar skulden direkt till dig ska du ta tillbaka din ansökan hos Kronofogden. Om han istället bestrider skulden kan du välja att gå vidare med ärendet till domstol. Om din vän inte hör av sig alls kommer Kronofogden att meddela utslag, och om din vän inte invänder mot utslaget kan Kronofogden gå vidare till verkställighet och driva in skulden.

Om du vill göra ett sista försök att få betalt på egen hand borde du visa din vän att du menar allvar. Du kan till exempel ta en bild på ansökan om betalningsföreläggande och förklara att du kommer att gå vidare med detta till Kronofogdemyndigheten om han inte gör rätt för sig. Ibland kan ett konkret "hot" om att blanda in Kronofogdemyndigheten vara tillräckligt för att få betalt.

Lycka till med allt!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare