Vilket straff kan utdömas för försök till försäkringsbedrägeri?

En kompis till mig har gjort något dumt utan att tänka. Han köpte en cykel för 39 000 kr och en vecka efter det anmälde jag att cykeln är stulen (cykeln var ej stulen). Han anmälde detta till de två olika försäkringsbolaget Han hade tecknat försäkring ifrån och sa till båda två att han har bara en försäkring och har bara anmält förlusten hos er. Sedan gav han kvittot till en vän och bad honom att även han ska anmäla detta via sin försäkringsbolag. Efter ett par dagar ringde de både och tog tillbaka deras anmälan då sa de att cykel har hittats. Nu har försäkringen tagit reda på det och har lagt ned ärenden, och även polisanmält honom till försök till försäkringsbedrägeri. Jag vill vet vad får han för straff och vad händer med hans kompis som hade också anmält samma cykel.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att det ska bli aktuellt med något straff måste din kompis först åtalas och sedan också dömas för brottet. Vad gäller själva straffet för så kan han få samma straff för försök till bedrägeri som om han begått det fullbordade brottet (Brottsbalken 23:1). För bedrägeri kan man dömas till som mest 2 års fängelse (BrB 9:1). Det är dock ovanligt att man döms till fängelse för bedrägeri om man inte blivit dömd innan. Eftersom det rör sig om en cykel värd 39 000 kr som han krävt försäkring för från flera bolag så bör straffvärdet för gärningen dock överstiga enbart böter. Det är tänkbart att han istället för fängelse döms till villkorlig dom (BrB 27:1) eller skyddstillsyn (BrB 28:1). Det går dock inte att svara närmare på vilket straff din kompis kan få om han väl döms utan att veta mer om hans specifika situation.

När det kommer till hans kompis så kan han anses medverkat till försöket genom att kontakta sitt försäkringsbolag, och det är möjligt att han kan anmälas för medhjälp till försök till försäkringsbedrägeri (BrB 23:4). Anmäls han och åtalas riskerar han således också att dömas utefter samma straffskala som din kompis, det vill säga som mest 2 års fängelse.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare