FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/08/2019

Vilket straff kan bli aktuellt vid sexköp?

Hej

Jag har pinsamt nog åkt fast för sexköp för andra gången och undrar om lagen har blivit hårdare eller om man får hårdare straff för att man åkt fast fler gånger?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går inte att ge ett konkret svar på vilken påföljd som kommer utdömas i det enskilda fallet , men som huvudregeln brukar påföljden vid sexköp blir dagsböter. Det är mycket ovanligt att fängelsestraff utdöms till följd av sexköp. Detta har endast inträffat tre gånger sedan sexköpslagen trädde i kraft år 1999 och i dessa fall har påföljden huvudsakligen berott på andra brott i samma dom och inte själva sexköpet. Det går alltså inte att ge något konkret svar på vilken påföljd som kan bli aktuell vid återfall i denna typ av brottslighet, men tidigare domar visar att den mest sannolika påföljden är dagsböter.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Emma BergmanRådgivare