Vilket straff får man vid förskingring?

Hej! Jag är en kille på 29år.

Har ett nytt jobb sen ett år tillbaka men har fått kallelse till ett förhör angående förskingring från min förra arbetsgivare.

Jag kommer erkänna allt såklart för jag har nästan väntat på detta ska komma så jag kan göra rätt för mig.

Jag har förskingrat mellan 200-300 tusen med återköp till mitt eget bankkort.

Jag har aldrig varit dömd eller gjort något brott men med skulder till privat personer så trodde jag att jag kunde "låna" sen betala tillbaka innan nån märkte det. Men såklart kom det fram och jag önskade att det skulle komma fram tidigare så det inte gick så långt.... hamnade i en ond cirkel. Vill göra rätt för mig såklart nu och jag vet att det blir konsekvenser av detta.

Va tror ni vad som kommer att hända och hur stor chans är det att hamna i fängelse? Har ett barn på 7 månader och bor tsm med sambo och har aldrig gjort något brott tidigare och ångrar verkligen djupt detta pga det är inte den jag är men man lät det hända.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Förskingring kan ske antingen genom sakförskingring eller penningförskingring och innebär att gärningspersonen tidigare fått besittning till egendomen som hen överför med ett tillägnelseuppsåt som innebär att gärningspersonen blir rikare och offret fattigare. Detta förutsätter att gärningspersonen har haft ett ansvar för egendomen och fått tillgång till den genom exempelvis ett avtal eller att det ingått i personens tjänst. Personen ska därefter ha missbrukat den positionen genom att ta hela eller delar av egendomen och omvandla den till sin egen.

Är rekvisiten för förskingring uppfyllda kan det leda till mellan sex månader och sex års fängelse, beroende på brottets allvar. Generellt krävs det att det handlar om ett miljonbelopp för att grov förskingring ska bli aktuellt. I ditt fall skulle det därför högst troligen räknas som ett brott av normalgraden, vilket leder till fängelse mellan 14 dagar och två år, 10 kap 1§ Brottsbalken.

Straffet för förskingring är därmed fängelse. Detta innebär dock inte automatiskt att du faktiskt hamnar i fängelse, utan domstolen vill i högsta möjliga mån undvika fängelsestraff. Domstolen kommer dels att ta hänsyn till att det är första gången du begår ett brott och även andra faktorer som att de bedömer att det finns en risk för fortsatt brottslighet.

Istället för fängelse kan villkorlig dom utdömas tillsammans med böter. Detta innebär att man inte skulle frihetsberövas, utan få en prövotid på två år där ytterligare brott inte får begås, 27 kap. 1 § BrB. Alternativt kan domstolen döma till skyddstillsyn tillsammans med böter eller samhällstjänst med en prövotid på tre år där även övervakning sker det första året.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare