Vilket straff får man för narkotikabrott av normalgraden?

Min särbo sitter häktad för normal grad av narkotika, 50 boxar tramadol vad kommer han få för straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att han är häktad för misstanke av narkotikabrott av normalgraden, på grund av innehav.

Vilket straff kommer han att få?
Narkotikabrott av normalgraden har en straffskala på 14 dagars fängelse till tre års fängelse, enligt 1 § narkotikastrafflagen. Domstolen kan även välja att omvandla straffet till exempelvis böter, det vill säga, det är inte hugget i sten att han kommer att få fängelse.

Vid bestämmande av straff (så kallad straffmätning) tas i beaktning hur allvarligt brottet är, gärningspersonens avsikt, eventuella förmildrande eller försvårande omständigheter. Utan ytterligare information är det svårt att göra en närmare bedömning av vilket straff din särbo kommer att få. Nedan ser du närmare vad som tas i beaktning vid straffmätningen.

Som försvårande omständigheter beaktas bland annat enligt 29 kap. 2 § brottsbalken:

* om den tilltalade avsett att brottet skulle få allvarligare följder än det faktiskt fått

* om den tilltalade utnyttjat sin ställning eller i övrigt missbrukat ett särskilt förtroende

* om den tilltalade förmått någon annan att medverka till brottet genom tvång, svek eller missbruk av hans eller hennes ungdom, oförstånd eller beroende ställning

* om brottet utgjort ett led i en brottslighet som utövats i organiserad form eller systematiskt eller om brottet föregåtts av särskild planering.

Som förmildrande omständigheter beaktas bland annat enligt 29 kap. 3 § brottsbalken:

* om den tilltalade till följd av en allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt eller annars till följd av en psykisk störning, sinnesrörelse eller av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande

* om den tilltalades handlande stått i samband med hans eller hennes bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare