Vilket skydd har jag om jag blivit anklagad för stöld?

Hej!

Jag har varit behjälplig att mata en väns katt. Även ägarens vuxna dotter hat haft tillträde till lägenheten och har varit där. Nu kom min vän hem och upptäcker att hon blivit bestulen på dyrbara smycken.

Detta känns fruktansvärt då jag så klart blir huvudmisstänkt kan omöjligt bevisa min oskuld. Vad har jag för stöd/skydd i ett sådant läge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar det är du misstänkt för att ha bestulit din väns smycken. Huruvida polisanmälan har skett framkommer inte. Om en polisanmälan sker inleds det en förundersökning. Under förundersökningen utreds brottet och det kan t.ex. ske förhör och inhämtning av annan bevisning. Det "skydd" du har i det hela är att även om du skulle vara misstänkt har du ingen skyldighet att bevisa din oskuld. Om åklagaren anser att det finns tillräcklig bevisning för en fällande dom ska vederbörande väcka åtal mot dig. I en domstolsförhandling är det åklagaren som har bevisbördan och har en skyldighet att frambringa sådan bevisning att det är ställt utom rimligt tvivel att du utfört brottet.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare