Vilket pris är det som gäller?

Vi fick en faktura för badrumsrenovering. Vi anser den är felaktig. Det fasta priset anser vi att vi ska betala, men först efter att kvalitetsdokument lämnats på att badrummet uppfyller regelkrav, är det ok att göra så? (De följer BKR/BBV) Hantverkaren orsakade en vattenskada och vårt tak i nedervåningen har bytts ut pga detta. I samband med att taket skulle sättas dit förslog hantverkaren att de skulle dra nya rör i taket. Vi frågade hur mkt av kostnaden som i så fall ingick i vårt fasta pris redan men fick aldrig svar!. De påbörjade arbetet och slutförde det på två dagar, något vi uppfattade då var nödvändigt eftersom befintliga rör satt väldigt dumt till och riskerade att skadas när de skulle montera taket. Nu vill hantverkaren ha 30 000kr för detta, något vi aldrig godkänt och aldrig haft med i någon offert eller avtal.Vidare satte man in 10 spottar i hall och kök, något som vi uppfattade skulle kosta oss 700kr per spot, det var enbart denna uppgift som nämndes. Utöver denna summa vill nu företaget ha 30 000 kr för arbetet elektriker gjort. Dels lades inte så lång tid på arbetet dels har vi aldrig fått offert på detta pris. Vi uppfattade att elarbetet ändå behövde utföras inom ramen för deras arbete med att återställa vårt hem efter skadan. De vill alltså nu fakturera 70 tkr mer utöver vårt fasta pris på 152 tkr totalt, fast ingen kostnad diskuterats eller offererats till oss. Vårt avtal rör enbart vårt badrum och andra arbeten beror på skadan som uppstod. Hur gör vi?

Lawline svarar

Rättsliga utgångspunkter

Då det rör sig om en faktura avseende en utförd badrumsrenovering torde tillämplig lagstiftning vara konsumenttjänstlagen (1985:716), vidare KtjL.

Regler rom priset för tjänsten regleras i 36-44 §§ KtjL. Huvudregeln återfinns i 36 § första stycket KtjL och föreskriver att kostnaden för tjänsten, i den mån priset inte följer av avtalet, så ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt. Utgångspunkten är således vad parterna anses ha avtalat vad gäller pris. Detta kan exempelvis ta sig uttryck i ett sedvanligt avtal, men kan också komma till uttryck i en offert eller skriftväxling mellan parterna.

Om näringsidkaren har lämnat en ungefärlig prisuppgift följer av andra stycket att det uppgivna priset emellertid inte får överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Av 38 § KtjL framgår vidare följande. Näringsidkaren har rätt till pristillägg om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades. I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §, dvs. även pristillägget ska bestämmas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet och samtidigt vara skäligt.

Utöver priset är det även relevant att se över reglerna för fel i tjänsten. Huvudregeln återfinns i 9 § KtjL och föreskriver följande. Tjänsten ska anses felaktig, om resultatet avviker från vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller vad som därutöver får anses avtalat.

Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §. Han får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §, 16 § första stycket KtjL.

Bedömning i förevarande fall

Som jag bedömer er fråga så anser ni att ni fått en faktura som är inkorrekt sett till vad ni avtalat om med näringsidkaren som utfört den tjänst ni beställt.

Frågan bör besvaras utifrån det faktum att det pris som anges i fakturan inte stämmer överens med det fasta pris som ni anser att ni avtalat om. Under sådana förhållanden gäller bestämmelserna som ovan anfört i 36 § KtjL, dvs. utgångspunkten är vad ni faktiskt har kommit överens om. Det essentiella i sammanhanget, särskilt när det föreligger en diskrepans mellan å ena sidan er uppfattning i sakfrågan och å andra sidan näringsidkarens, är att ni måste kunna styrka det ni gör gällnade, med andra ord att det fasta pris som ni anser ska gälla också är det som gäller. Detta kan t.ex. vara uppvisande av underlag av vilket det framgår att ni kommit överens om att arbetet ska ske efter fast pris och att detta fasta pris ej stämmer överens med det som anges i fakturan.

Här är det emellertid av relevans att se över de extra arbeten som tycks ha skett inom ramen för tjänsten. Av 38 § KtjL följer som ovan anfört har näringsidkaren rätt att göra pristillägg om det antingen förekommit omständigheter som är att hänföra till konsumenten eller om förutsättningarna enligt 8 § KtjL är för handen.

8 § KtjL föreskriver följande. Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete) så ska näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar, dvs. näringsidkaren är skyldig att ta kontakt med konsumenten då ett tilläggsarbete aktualiseras.

Det är först när konsumenten inte kan anträffas eller om näringsidkaren av annan orsak inte får anvisningar av honom inom rimlig tid som näringsidkaren får utföra tilläggsarbetet utan konsumentens godkännande. Det gäller emellertid under förutsättning att kostnaden för tilläggsarbetet är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.

Med andra ord, det måste vara för handen att priset för tilläggsarbetet är ringa i förhållande till tjänsten som helhet eller att det finns särskilda skäl att anta att konsumenten hade önskat få tilläggsarbetet gjort om denne hade blivit tillfrågad.

Som jag förstår frågeställningen så orsakade hantverkaren (tillika näringsidkaren) en vattenskada, vilket fick till följd att ert tak på nedervåningen har bytts ut och att det var i samband med att taket skulle sättas dit som hantverkaren förslog att de skulle dra nya rör i taket. På fråga vad detta tilläggsarbete skulle komma att kosta förstår jag det som att ni aldrig erhöll något svar och att näringsidkaren istället påbörjade arbetet utan en regelmässig accept från er sida. Vidare anför ni att näringsidkaren satt in spottar i hall och kök och att er uppfattning att detta endast skulle kosta er 700 kr per spot då det endast var denna uppgift som nämndes, där slutpriset landade på ca 30 000 kr.

I båda fallen tycks det röra sig om tilläggsarbeten till det initiala uppdraget. Dessa tilläggsarbeten har näringsidkaren rätt att ta betalt för endast under de förutsättningar som återges i 8, 36 och 38 §§ KtjL. Huvudregeln är att det finns ett behov av tilläggsarbetet och att ni som kund har godkänt detta. Prisuppskattning bör även ges i samband med att upplysning om tilläggsarbete sker.

Som ovan anfört blir det även här en fråga om bevisning, dvs. vem kan styrka det som part gör gällande? I förevarande fall är det för handen att arbetet har utförts och att kostnaden (sannolikt) uppgår till det som framgår av fakturan. Den omständighet som ni respektive näringsidkaren behöver styrka och som utgör själva sakfrågan är vad ni egentligen har kommit överens om. Här är det av vikt att det finns skriftligt underlag som ni kan hänvisa till vad gäller frågan om det träffats en överenskommelse avseende priset och eventuella tilläggsarbeten.

För att kunna komma med ett adekvat svar rörande det ovan anförda skulle jag i egentlig mening behöva se fakturan och övriga handlingar av relevans (offert m.m.) med egna ögon, vilket tyvärr inte är möjligt inom ramen för denna tjänst. Det går dock bra att boka in ett möte med mig via juristbyrån, således kan jag gå igenom handlingarna och komma med ett utlåtande.

I övrigt har ni en telefonuppföljning inom ramen för er bokning. Ni får lov att återkomma mejlledes med förslag på tid och datum för när det passar med sådan uppföljning per telefon. Undert telefonsamtalet tänker jag att vi vidare kan diskutera de steg som ni kan ta, exempelvis via Allmänna reklamationsnämnden eller allmän domstol. Kontaktuppgifter skickas till er via mejl.

Anton BerlinRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumenttjänstlagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo