Vilket brott rör det sig om då man blockerar lås med sudd, grus etc.?

Jag jobbar på en skola och har elever som blockerar låsen med grus,suddgummin mm. Jag vet inte vilken lag eller straffsats som kan hänvisas när jag ska redogöra över att det är brottsligt. Skulle ni kunna hjälpa mig med detta?

Det ska även tilläggas att vi vid flera tillfällen har haft förstörelse och stöld i samband med denna typ av "blockad av lås".

Så frågorna:

- Vilken lag faller det under om man blockerar ett en låsfunktion på en skola?

- Blir personen som blockerade låsfunktionen ytterligare straffbar om det aggerandet möjliggör skadegörelse eller stöld på grund av det?

mvh

Intendent på en skola

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att blockera låsen på det sätt du beskriver i din fråga utgör ett egenmäktigt förfarande 8 kap 8 § Brottsbalken (BrB). Så fort man genom dessa typer av "rackartyg" förhindrar någon från att disponera något denne äger ska du alltid hänvisa till 8 kap 8 § BrB när du redogör över huruvida det är brottsligt.

Vad gäller de efterföljande händelserna rör det sig om brotten stöld 8 kap 1 § BrB samt skadegörelse 12 kap 1 § BrB. En domstol kommer dock inte döma en person för samtliga av dessa brott utan vissa brott kommer "konsumera" de andra enligt de brottskonkurrensregler som BrB är uppbyggda efter. Exemplen nedan beskriver hur det kommer se ut i domstol.

Scenario 1: Elev X blockerar låset och begår sedan en stöld= Elev X kommer enbart dömas för stöld. Stöld anses vara ett klart allvarligare brott än egenmäktigt förfarande. Att i detta läge ens bry sig om att döma för egenmäktigt förfarande vore grovt tjänstefel av en domstol.

Scenario 2: Elev Y blockerar låset och begår sedan skadegörelse= Elev Y kommer antigen dömas för egenmäktigt förfarande eller skadegörelsen. Det som avgör vilket av brotten det ska bli frågan om i detta fall beror på vilket brott som utgör den allvarligaste kränkningen.

Scenario 3: Elev Z har spårat ur fullständigt. Denne blockerar först låset för att sedan begå såväl skadegörelse som stöld. Elev Z har alltså begått alla tre brotten det kan bli frågan om i din fråga. Elev Z ska dock i normalfallet enbart dömas för stölden då detta brott är klart allvarligare än såväl skadegörelse som egenmäktigt förfarande.

Sammanfattningsvis begår du alltså egenmäktigt förfarande när du blockerar ett lås på det sätt du beskriver i din fråga. Begår du en efterföljande stöld kommer du dömas för denna istället. Begår du en efterföljande skadegörelse är det 50/50 vilket brott du ska dömas för. Begår du efterföljande stöld och skadegörelse kommer du enbart (i normalfallet) dömas för stölden.

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga och får en trevlig valborg!

Sebastian NäslundRådgivare