Vilket brott kan bli aktuellt om du har blivit lurad på pengar och har du rätt att stämma personen?

Hej!

Mitt nu exfru har lurat mig på ett massa pengar.

Jag har skrivit under i förtroende.

Har jag rätt att stämma henne för förtroende bädregeri?

Tacksam för snabb svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga den situation du har hamnat i och jag hoppas att du kan få vägledning genom mitt svar på din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din ex-fru har begått något brott och om det därmed är möjligt att stämma henne i domstol.

Bedrägeri

I brottsbalken (BrB) finns bestämmelser om vad som anses vara ett brott. Det brott som kan bli aktuellt i den här situationen är bedrägeri (BrB 9 kap. 1 §). För att det ska röra sig om ett bedrägeri så krävs det att du har blivit vilseledd att göra något eller att avstå från att göra något som du annars hade gjort annorlunda, t.ex. genom att din ex-fru har ljugit om sin situation. Det krävs också att gärningen har inneburit en vinning för din ex-fru och en skada för dig själv.

Det framgår inte av din fråga om hur din ex-fru har lurat dig på pengar. Men om din ex-fru exempelvis har vilselett dig till att låna ut pengar till henne på falska grunder, så bör detta utgöra bedrägeri. Detsamma bör även gälla om din ex-fru exempelvis har lurat dig att ge pengar till henne, under förtroende att hon var i en annan situation eller att hon hade andra avsikter med pengarna som hon fick.

Din ex-fru kan därmed ha gjort sig skyldig till bedrägeri, men det är svårt för mig att på förhand säga om hon faktiskt har gjort sig skyldig till brottet utifrån de omständigheter som jag har fått.

Stämma i domstol

Brottet bedrägeri faller under allmänt åtal, så som den absoluta majoriteten av alla brott gör. Det är därmed åklagare som beslutar om en stämningsansökan ska lämnas in till domstol och om därmed åtal ska väckas (rättegångsbalken 20 kap. 2-3 och 6 §). Du kan alltså inte själv stämma din ex-fru.

Vad bör du göra nu?

Det är alltså möjligt att din ex-fru har gjort sig skyldig till brottet bedrägeri. Det är som sagt åklagare som beslutar om en stämningsansökan ska lämnas in till domstol och du själv kan inte stämma din ex-fru. Det som du därmed bör göra är att polisanmäla händelserna, så kan polis och åklagare gå vidare med fallet.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare