FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2019

Vilket avdrag på lönen får göras för parkering?

Hej! Min arbetsgivare tillhandahåller parkeringsplatser bredvid arbetsplatsen. För att få utnyttja dessa platser görs ett avdrag på lönen. Alla anställda som vill använda platserna får samma avdrag på lönen. Då det är fler anställda som kör bil än antalet p platser händer det att det är fullt och man måste då lösa en biljett den dagen. Kan arbetsgivaren kräva att jag betalar en biljett utöver det som dras på min lön varje månad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att du ingått ett avtal med arbetsgivaren om löneavdrag för parkering på någon av x antal parkeringsplatser som arbetsgivaren tillhandahåller är giltigt. Innebörden är att ni avtalat om att du mot ett löneavdrag har rätt att nyttja någon av de parkeringsplatser som ingår.

Om någon av de parkeringsplatserna inte är lediga förstår jag det som att du får ställa dig på en annan parkeringsplats (som inte ingår) och då betala. Det är helt i sin ordning och arbetsgivaren får göra så. Ni har avtalet om vissa parkeringsplatser, är dessa upptagna får du helt enkelt betala på någon av de andra.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare