Vilket ansvar har festarrangör vid en skadegörelse utanför hemmet?

Hej!

Vi hade en fest för ett tag sen i vår lägenhet. Samma kväll kastades en flaska på en grannes bil, vilket ledde till skador på bilen. Varken jag, min partner eller någon på festen känner igen att en flaska ska ha kastats på bilen men grannen hävdar att det är vi som ska betala för det.

Grannen anser att det är vårt ansvar att betala för skadan eftersom det var vi som hade festen samt anser att det finns bevis för att det var en av gästerna som kastade, då det fanns glassplitter utanför vår port.

Jag ser det som att vi har fest i vår lägenhet och därmed ansvarar för det som sker inne i lägenheten. Men om en gäst, hypotetistk sett, går utanför dörren och förstör något kan inte det ansvaret ligga på oss.

Vi har gjort det vi kan för att fråga runt bland våra vänner för att se om någon sett något men det har ingen gjort.

Grannen säger att denne polisanmält händelsen och hävdar att han då polisanmält min sambo för skadegörelse. Är det verkligen vårt ansvar att betala när grannen inte faktiskt kan bevisa att någon från vår fest kastat flaskan och vi inte heller vet vem som kan ha gjort det?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att gå rakt på sak så är svaret nej, varken du eller din sambo bär ansvar för någon annans skadegörelse utanför era fyra väggar. Att var och en är ansvarig för sina egna gärningar är en huvudregel inom straffrätten och inom det svenska rättssystemet som helhet (med några undantag såklart), och den händelse som du beskrivit den ska i ansvarsdelen endast tillmätas den faktiska gärningsmannen, d.v.s. den som kastat glasflaskan. Denne har begått skadegörelse enligt 12 kap. 1 § Brottsbalken och följaktligen orsakat en sakskada som ska ersättas enligt 2 kap. 1 § Skadeståndslagen.

Det blir givetvis oerhört svårt för din granne att bevisa vem som faktiskt ligger bakom dådet, men hursomhelst bär inte ni något ansvar för skadan enligt de omständigheter du har angivit. Tråkigt för din granne, men det är exakt dessa situationer som t.ex bilförsäkringar är till för.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare