Vilken uppsägningstid vid hyra av garage?

Hej! Jag har en kompis som har hyrt av en familj i andra hand. Hen har bott i deras garage på ca 15-19 kvm och nu sagt upp det. Det har funnits en, värme, vatten etc. Som ett attefallshus.

Det har inte skrivit kontrakt men det var sagt 3 månader uppsägningstid. De pratades sedan vid på telefon och kom fram till två månader och sista månaden skulle vara en tusenlapp billigare. Hen har betalat första månaden men vill nu inte betala den andra och sista månaden. Kan han stämma hen för det? Hen har aldrig varit skriven på bostaden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du skriver att familjen hyr ut sitt garage kommer jag utgå från att det är deras enda hyresgäst. Det har viss påverkan på bedömningen.

Föreligger avtal?

Det finns inga formkrav när det kommer till hyresavtal. Det är alltså fullt tillräckligt att din vän för att få bo i ett rum betalar hyra varje månad. Däremot är det alltid bra med skriftliga avtal för att veta vad man kommit överens om. Det föreligger alltså ett avtal mellan din vän och hyresvärden genom vad som brukar kallas konkludent handlande. Genom sitt agerande har både din vän och hyresvärden visat att de menar att ingå avtal.

Vilken uppsägningstid?

Då något särskillt inte avtalats om uppsägningstid så gäller de gränser som står i Lag om uthyrning i egen bostad. Där stadgas att en hyresgäst får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Detta är tvingande till hyresgästens fördel vilket innebär att din vän alltid har rätt att säga upp avtalet att upphöra vid månadsskiftet en månad efter uppsägningen.

Då din vän sagt upp avtalet för mer än en månad sedan så innebär det att avtalet inte gäller längre. Din vän är alltså fri att flytta när hon vill. Notera dock att hon såklart måste betala för tiden som hon faktiskt bor där. Hyresvärden kan alltså inte kräva 3 eller 2 månads uppsägningstid utan det är 1 månad som gäller. Hyresvärden kan stämma din vän, men det skulle inte leda till någon framgång för hyresvärden då din vän har rätt.

Huruvida din vän varit skriven på bostaden ingen påverkan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare