Vilken uppsägningstid gäller när uppsägningstiden inte är avtalad?

Jag sa upp huset jag hyr den 26 augusti, men vill flytta så snart jag kan pga hemsk hyresvärd som även smutskastar mig bakom ryggen. Han svarar inte på varken sms eller samtal och öppnar inte dörren. Detta pga en tvist med vatten i sommar då jag var utan vatten i 5 veckor och han inte brydde sig eller ens ville sänka hyran, utan skyllde på annat vilket gjorde att jag enligt honom var en besvärlig hyresgäst som krävde för mkt, så som vatten för att duscha, dricka, laga mat och tvätta... På hyresavtalet är inga månader eller tid ifyllt men är ett tillsvidarekontrakt. Hyresvärden bor på gården och hyr även ut ett hus till på samma gård. Kan jag på något sätt undkomma 3 mån uppsägning, eller det är 3 mån även om det inte står på avtalet? Huset jag ska flytta till är tomt, så kan flytta direkt. Mer än tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du har hyrt ett hus tillsvidare, sagt upp hyresavtalet och undrar om du kan undkomma 3 månaders uppsägningstid eftersom uppsägningstiden inte regleras i hyresavtalet. I mitt svar kommer jag hänvisa till jordabalken (jb) som reglerar hyra samt lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen). Jag kommer även utgå ifrån att huset du hyr har använts som din bostad och inte i syfte att bedriva näringsverksamhet.

Vilken uppsägningstid gäller för hyra av hus tillsvidare?

När man hyr ett hus tillsvidare kallas detta att hyresavtalet löper på obestämd tid. När ett hyresavtal gäller för obestämd tid måste det sägas upp för att upphöra att gälla (12 kap. 3 § jb). Ett hyresavtal som gäller för obestämd tid kan sägas upp vid det månadsskifte som inträffar närmast tre månader från uppsägningen om inte annat avtalats (12 kap. 4 § jb). Detta innebär att om inte annat avtalats har man rätt till tre månaders uppsägningstid, detta har man alltid rätt till som hyresgäst om man säger upp avtalet ( 12 kap. 5 § jb).

Kan en kortare uppsägningstid gälla?

En kortare uppsägningstid kan gälla om man avtalat om det. I vissa fall kan en kortare uppsägningstid på en månad gälla om privatuthyrningslagen är tillämplig (3 § privatuthyrningslagen). För att denna lag ska vara tillämplig måste det vara en privatperson som hyr ut sin egen bostadsrätt, villa eller hus samt att uthyrningen inte får ske som näringsverksamhet (1 § privatuthyrningslagen). Dessutom är privatuthyrningslagen endast tillämplig på den första bostaden som ägaren hyr ut. Om ägaren i efterhand hyr ut flera bostäder som denne äger är det reglerna i jordabalken som gäller för dessa.

Vad kan du göra nu?

Det är svårt att avgöra om det är tre månaders uppsägningstid som gäller i ditt fall eller om privatuthyrningslagen är tillämplig och du därmed har rätt till endast en månads uppsägningstid. Om privatuthyrningslagen inte är tillämplig på din situation är det tre månaders uppsägningstid som gäller även om ni inte avtalat om en uppsägningstid i ditt hyresavtal. För att avgöra om privatuthyrningslagen är tillämplig behöver jag veta om hyresvärden äger bostaden som denne hyr ut till dig och om denne hyr ut fler bostäder än de två husen som finns på gården samt vilket hus han först hyrde ut. Eftersom jag inte vet detta kan jag inte bedöma om lagen blir tillämplig. Jag skulle rekommendera dig att ta reda på om privatuthyrningslagen är tillämplig i ditt fall eftersom du då har rätt till endast en månads uppsägningstid. Om en tvist uppstår mellan dig och hyresvärden angående uppsägningstiden kan du även kontakta hyresnämnden för att få tvisten prövad.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare