Vilken uppsägningstid gäller när jag hyr ut min bostadsrätt om uppsägningstiden i hyresavtalet skiljer sig från vad som gäller enligt lag?

Hej!

Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand. Uthyrningen enligt kontraktet är 11/10 2019 - 11/10 2020. I kontraktet står det att "hyresavtalet upphör vid det månadsskifte som infaller närmast efter tre månader från uppsägningen", vilket jag tolkar som 3 månaders uppsägningstid. Idag 1/8 har min hyresgäst via telefon meddelat mig att de flyttar ut den 1/9.

Jag undrar om det är 3 månader uppsägningstid som gäller eller endast en månad uppsägningstid? Vad jag förstår så säger hyreslagen att uppsägningstiden är en månad om hyresgästen säger upp och tre månader om hyresvärden säger upp. Så vad gäller då, vårt kontrakt eller hyreslagen? Har jag rätt att kräva hyra för september och en del av oktober eller är deras sista hyra i augusti?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. När du hyr ut din bostadsrätt i andra hand gäller lag om uthyrning av egen bostad. Lagen är tvingande till hyresgästens förmån vilket betyder att om det står något i hyresavtalet som är mindre förmånligt för hyresgästen än vad som gäller enligt lag så gäller inte villkoret i avtalet (2 §).

Hyresgästen har alltid en månads uppsägningstid

Ett hyresavtal som gäller på bestämd tid, som i ditt fall, upphör som huvudregel att gälla vid hyrestidens slut. Det är dock möjligt att säga upp ett tidsbestämt hyresavtal att upphöra i förtid (3 § första stycket). Enligt lag gäller att hyresgästen har en månads uppsägningstid och hyresvärden har tre månaders uppsägningstid (3 § andra stycket). Att ni har avtalat om tre månaders uppsägningstid gäller därför inte gentemot hyresgästen utan bara gentemot dig som hyresvärd. Hyresgästen har alltid rätt till en månads uppsägningstid.

Om hyresgästen säger upp hyresavtalet upphör det därmed att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast en månad efter uppsägningen. Uppsägningstiden räknas i hela kalendermånader och den månad som uppsägningen görs räknas inte. När man säger upp ett hyresavtal är det därför viktigt att tänka på att man gör det på "rätt sida" av månadsskiftet. Din hyresgäst har sagt upp hyresavtalet den 1/8 och avtalet kommer då att upphöra den 30/9. Hyresgästen skulle ha behövt säga upp hyresavtalet senast den 31/7 för att det ska upphöra den 31/8. Enligt lag har du därmed rätt att kräva hyra för hela augusti och september.

Vänliga hälsningar

Anna Dahlenborg AkmeseRådgivare