Vilken uppsägningstid gäller för uthyrning i andra hand?

Hej!

Jag ska skriva på ett tidsbestämt (1 år) andra hands-kontrakt för en hyresrätt och hon som ska hyra ut vill skriva i kontraktet att vi har 1 månads uppsägning åt båda håll. Men vad får man skriva och vad gäller? Jag förstår det som att det strider mot lagen att skriva lägre tid samtidigt som det ju är något vi har kommit överens om ifall vi båda skriver under?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i 12 kapitlet jordabalken (JB). Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur lång uppsägningstiden får vara vid hyra av hyresrätt i andra hand på bestämd tid. I mitt svar kommer jag utgå ifrån att ditt hyresförhållande avser en bostadslägenhet och inte en lokal.

Uppsägningstiden för hyresvärdar är tre månader

Vid tidsbestämda hyresavtal är utgångspunkten att både hyresgästen och hyresvärden är bundna under hela den bestämda hyrestiden. Hyresavtalet upphör alltså att gälla när den bestämda hyrestiden har gått ut (12 kap. 3 § JB). I fall där det tidsbestämda hyresavtalet är längre än nio månader så måste det ändå sägas upp för att avtalet ska upphöra att gälla. I sådana fall måste en uppsägningstid på 3 månader iakttas för att hyresavtalet inte ska förlängas på obestämd tid (12 kap. 4 § JB). För hyresvärdar innebär det alltså att den kortast möjliga uppsägningstiden för ett ettårigt hyresavtal är 3 månader före hyrestidens slut (12 kap. 4 § JB).

Uppsägningstiden på 3 månader gäller enbart för att förhindra att det tidsbestämda avtalet förlängs på obestämd tid och reglerar alltså inte situationen där en hyresvärd önskar att säga upp hyresavtalet i förtid. Vill en hyresvärd säga upp ett tidsbestämt hyresavtal i förtid så får det endast göras i speciella situationer, t.ex. då hyresgästen misskött sig allvarligt eller begått andra allvarliga kontraktsbrott (12 kap. 42–44 § JB).

Uppsägningstiden för hyresgäster får vara kortare än tre månader

För hyresgäster gäller mer fördelaktiga regler. Hyresgäster har alltid rätt att frånträda hyresavtalet i förtid. Även om det är tidsbestämt. För hyresgäster gäller en 3 månaders uppsägningstid av hyresavtalet (12 kap. 5 § JB). Det är också tillåtet att avtala om en mer fördelaktig uppsägningstid för hyresgäster än vad som framgår av lagens lydelse. Det betyder att uppsägningstiden för hyresgäster får vara kortare än 3 månader om hyresgästen och hyresvärden har kommit överens om det.

Uppsägningstiden i ditt fall - du som hyresgäst får ha en kortare uppsägningstid

I ditt fall innebär det att din hyresvärd inte får avtala om en kortare uppsägningstid än 3 månader för sin egen del (12 kap. 4 § JB). Denna uppsägningstid gäller alltså endast för att förhindra att ert tidsbestämda hyresavtal förlängs på obestämd tid. För dig som hyresgäst gäller mer flexibla regler. Du har rätt till 3 månaders uppsägningstid både för uppsägning i syfte att undvika en förlängning av hyresavtalet (12 kap. 4 § JB) och för uppsägning av hyresavtalet i förtid (12 kap. 5 § JB). Men du som hyresgäst får också ha en kortare uppsägningstid än 3 månader om du och din hyresvärd har kommit överens om det.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Theodora CaratasRådgivare