Vilken uppsägningstid gäller för hyresgästen?

Hej. Har en fråga som gäller min dotter. Hon hyr privat ett litet hus sen 2år tillbaka. Hon har 2 barn. För ett tag sen kom hyresvärden o sade upp henne för han ska renovera huset o ha det som arbetsbostad. Hon har till siste okt på sej. Nu har hon hittat annat boende o kan flytta in när hon vill. Frågan är måste hon betala dom siste 2 månaderna då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att besvara om din dotter måste betala hyran de sista två månaderna används lag om uthyrning av egen bostad och jordabalken. Du beskriver att hon hyr ett privat hus. Det framkommer inte från din fråga om denna uthyrning är en del av en näringsverksamhet eller inte. Så jag kommer dela upp svaret utifrån vad som gäller för båda scenarierna.

Om uthyrningen inte är en del av en näringsverksamhet

Om uthyrningen av huset inte är en del av en näringsverksamhet för uthyrarens del är lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) är tillämplig. Denna lag gäller hyresavtal där någon utanför näringsverksamhet hyr ut en bostad för annat än fritidsändamål (privatuthyrningslagen 1 §).

Jag vet inte om detta var ett hyresavtal på bestämd eller obestämd tid, men hur som helst kan hon säga upp det när hon vill. Uppsägningstiden är en månad för hyresgästen (privatuthyrningslagen 3 §). Din dotter kan alltså säga upp hyresavtalet nu och ha en uppsägningstid på en månad. Om det står i hennes hyresavtal att uppsägningstiden är längre än detta så är det ett ogiltigt avtalsvillkor eftersom det är till nackdel för hyresgästen (privatuthyrningslagen 2 §).

Om uthyrningen är en del av en näringsverksamhet

Om denna uthyrning istället är en del av en näringsverksamhet, samt om uthyraren har flera bostäder som hen hyr ut och detta inte är den första uthyrningen, så gäller 12 kap jordabalken (JB).

En hyresgäst får säga upp hyreskontraktet skriftligt och muntligt. Om uppsägningen sker muntligen måste dock hyresvärden godkänna detta skriftligen (JB 12 kap. 8 §). Efter uppsägningen upphör hyresavtalet att gälla när uppsägningstiden passerat. Uppsägningstiden brukar vara reglerad i hyresavtalet som din dotter har med hyresvärden. Hyresavtal upphör att gälla enligt det som avtalats (JB 12 kap. 4 §). Om inget har avtalats om uppsägningstid är uppsägningstiden 3 månader från månadsskiftet från det att din dotter säger upp avtalet (JB 12 kap. 4 §).

Sammanfattningsvis, om privatuthyrningslagen är tillämplig är uppsägningstiden bara en månad men om jordabalken är tillämplig är uppsägningstiden 3 månader (om inte annat är avtalat).

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare