Vilken turordningskrets tillhör man?

Hej, jag har blivit varslad och har en fråga. Jag har i mitt anställningsbevis texten att min anställningsort är på vårt kontor i Stockholm men att min arbetsplats kommer att vara på vårt Mölndalskontor tillsvidare.

80-90% av mina arbetsuppgifter görs via distans för Stockholm kontoret och det är där jag har mina chefer och kollegor. Arbetskamraterna i Mölndal är Ingenjörer och jag har egentligen inget arbetsmässigt tillsammans med dem. Jag arbetar som en slags kontorsansvarig för driften av vårt kontor ifall det skulle hända något med maskiner etc men annars så gör jag inköp och administration för vårt Stockholms kontor.

Vid varslet så skall jag tillhöra turordningskretsen för Mölndal istället för Stockholm och de hävdar till ett rättsfall AD1983 NR 33. Stämmer detta att jag inte borde tillhöra Stockholms turordningskrets trots att allt jobb jag gör görs för dem och att jag organisationsmässigt tillhör dem?

Mvh

André

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att frågan om vilken krets du ska tillhöra är avgörande för din situation.

Turordningskretsar bestäms efter så kallade driftsenheter. (22 § tredje stycket lagen om anställningsskydd)

Driftsenheterna bestäms geografiskt. Detta innebär att man bestämmer driftsenheterna genom att titta på vilken byggnad, vilket kontor man tillhör. Det är alltså inte fråga om vilken organisatorisk tillhörighet man har. Detta följer av förarbetena till lagen (prop. (1973:129 s.260), och bland annat rättsfallet AD 1983 nr 33 som du nämner, samt t ex Mats Glavås "Arbetsrätt" s. 552.

Min slutsats är därför att din driftsenhet är Mölndalskontoret som du tillhör geografiskt, och du kommer därför att tillhöra turordningskretsen för Mölndalskontoret.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar, även om du kanske hoppats på ett annat svar än det jag ger dig. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare