FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/02/2021

Vilken straffskala gäller vid försök till brott?

Hej! Vad innebär "må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver" i 23 kap 1 § Brottsbalken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

23 kap. 1 § BrB reglerar den osjälvständiga brottsformen försök till brott. Din fråga berör straffskalan för försöksbrott och detta regleras i lagrummets andra stycke. Innebörden av stadgandet i andra stycket är att om själva huvudbrottet, alltså det brott som gärningsmannen har försökt att begå, inte kan leda till ett lägre straff än fängelse i två år, får inte gärningsmannens straff för försöket sättas under fängelse. Gärningsmannen kan alltså till exempel inte bli ådömd böter om hen har försökt begå ett mord.

När det gäller försök till brott som kan leda till lägre straff än två års fängelse är domstolen mer fri vid utdömandet av påföljd och kan alltså ådöma gärningsmannen böter. Straffet för försöksbrottet får emellertid aldrig sättas högre än straffet hade varit för det fullbordade brottet.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare