FrågaFAMILJERÄTTGod man19/01/2019

Vilken rättshandlingsförmåga har god man?

Kan en godman bestämma över vad en brukare får göra med sin inkomst efter att räkningar och mat är betald? T ex vaccinera sin katt, gå på dans, äta pizza, köpa skor. Måste brukaren spara en viss mängd pengar varje månad? I detta fallet har brukaren redan ca 60000 kr på banken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

God manskap regleras i 11 kap. föräldrabalken. Där går att läsa att en god man för att få ingå en rättshandling (t.ex. köp) behöver ha brukarens godkännande (11 kap. 5 § föräldrabalken). Annars gäller inte rättshandlingen. När det gäller köp som behövs för den dagliga hushållningen (mat, toalettpapper m.m.) utgår man från att den gode mannen har ett godkännande (11 kap. 5 § 2 st. föräldrabalken). Här måste alltså brukaren säga nej i förhand.

Med andra ord kan en god man inte bestämma över vad en brukare får göra. Denne ska finnas som ett stöd. För att kunna tvinga brukaren krävs att man är förvaltare. Då övertar man brukarens rättshandlingsförmåga och förhållandet blir det omvända (11 kap. 9 § föräldrabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare