Vilken rätt har sambo till gemensam bostad?

Min pappa äger en fastighet och har träffat en ny sambo som han förlovat sig med. Denna kvinna ska flytta in till honom. Dem har inga gemensamma barn, men hon har 5 barn sedan tidigare och jag är pappas ända barn.

Vad händer med mitt arv om hon flyttar in hos honom oavsett om dem är gifta eller förlovade? Och vad händer om hon köper in sig i fastigheten? Har hennes barn rätt att ärva min pappa?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din pappa skulle avlida innan de gifter sig kommer de räknas som sambor. Detta betyder att om din pappa avlider kommer hans sambo ha en möjlighet att göra bodelning. Detta ska då göras innan arvet fördelas. Om sambon bestämmer sig för att göra bodelning kommer all egendom som samborna innehar för gemensam användning räknas in. Om din pappa och hans sambo bor i hans fastighet kommer denna därför delas mellan dem. Beroende på hur din pappa och hans sambos ekonomi ser ut kan detta resultera i att du inte ärver fastigheten. Du har fortfarande rätt till hela arvet då du är din pappas enda barn och inte hans sambos. Detta gör dig till ensam arvinge efter din pappa. Du ärver alltså ensamt allt din pappa äger efter bodelningen. Men beroende på hur parets ekonomi ser ut kan fastigheten övertas av sambon efter bodelningen.

Skulle de istället gifta sig och din pappa avlider hamnar du i en liknande situation. Då delas all egendom som inte är enskild mellan makarna vilket då skulle innefatta fastigheten de bor på. Men du är fortfarande enda arvinge till det din pappa har kvar efter bodelningen.

Skulle sambon köpa in sig i lägenheten förändrar det endast beräkningen vid bodelningen.

Sammanfattningsvis ärver du din pappa oavsett om de gifter sig eller inte. Huruvida du ärver fastigheten beror på parets individuella ekonomi. Sambons barn ärver inte din pappa men kan indirekt få en del av din pappas egendom genom att din pappas sambo får egendom av honom genom bodelningen som hennes barn sedan ärver.

Notera att även om du är din pappas enda barn har du endast rätt till 50% av hans arv. Han kan fortfarande testamentera bort 50% till någon annan. Gör han inte detta är 100% av arvet ditt.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare