FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/05/2022

Vilken rätt har polisen att gå in i min bostad och omhänderta mig?

Polisen kom hem till mig och påstod att dom fått en en anmälan där jag utpekades för narkotikabrott! Polisen tog inga prover och letade inte ens i lägenheten! Min pojkvän som inte är skriven på denna adressen har ett kriminellt förflutet och polisen ”råkade” ha en anmälan på honom också så dom tog honom när dom var här angående min påstådda anmälan! Jag misstänker nu att det aldrig fanns en anmälan emot mig utan att polisen sa så för att komma in i lägenheten och hämta min pojkvän! Jag har begärt att få se anmälan men dom väljer att ignorera den begäran… får polisen göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga såsom att du undrar vilka befogenheter polisen har att gå in i din lägenhet vid anmälan om brott och vilken rätt de har att omhänderta din pojkvän samt om du kan få se anmälan som berör dig. För att besvara din fråga kommer Polislagen (PL) och Rättegångsbalken (RB) att användas.

Polisens befogenheter

Det finns olika tillfällen polisen har befogenhet att omhänderta en person. Detta är bland annat för personer under arton år som anses vara i en farlig situation, om personen stör den allmänna ordningen eller om personen är efterspanad eller efterlyst (12 §, 13 § och 14 § PL). Utöver detta har polisen rätt att gripa en person. Detta kallas även att anhålla en person. Att anhålla en person ska göras om det finns skäl att häkta personen. Detta görs då i väntan på beslut från rätten i häktningsfrågan. Ett anhållandebeslut meddelas av åklagaren men polisen kan också anhålla en person utan ett sådant beslut om det handlar om ett brådskande fall (24 kap 6 § och 7 § första stycket RB).

Om polisen har befogenhet att omhänderta eller anhålla en person har de rätt till tillträde i bland annat personens bostad för att söka efter personen. De har också rätt att söka efter personen i en annan persons bostad om det finns synnerliga skäl att anta att personen uppehåller sig där, tex i en partners bostad (20 § första stycket PL).

Om din pojkvän blir förhörd kommer han få reda på vem som har polisanmält. Likaså om du skulle bli förhörd kommer du få reda på vem som polisanmält. Om inget förhör genomförs kommer du inte få reda på vem som har polisanmält (24 kap 8 §, 9 § och 9a § RB).

Sammanfattning

Om din pojkvän är på sannolika skäl misstänkt för ett brott som inbegriper fängelse får han häktas beroende på bland annat arten av brottet, om han undandrar sig från att lagföras eller fortsätter sin brottsliga verksamhet (24 kap 1 § första stycket RB). Om skäl för häktning finns har då polisen rätt att anhålla honom, oavsett vart han befinner sig (24 kap 6-7 § RB). Finns inga skäl för varken omhändertagande eller häktning har polisen enligt lag ingen befogenhet att göra det (11 § PL).

Om polisen har befogenhet att anhålla honom har de rätt att söka efter honom även i din lägenhet (20 § första stycket PL). Om polisen har befogenhet att omhänderta eller anhålla dig har de också rätt att söka efter dig i din bostad (20 § första stycket PL). Om inga skäl för omhändertagande eller anhållande finns har de ingen rätt att söka efter varken dig eller honom i era bostäder.

Det är endast vid förhör som ni skulle kunna få reda på vem som har polisanmält er (24 kap 9-9a § RB).

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare