FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/08/2019

Vilken rätt har man att åberopa fel i bostadsrätt?

Hej har köpt en bostadsrätt o när vi köpte den så ville kunna bygga ut altanen för den var liten o när vi fråga om det går så fick vi till svar att det inte ska vara några problem bara man medel styrelsen. Nu har det gått en tid sedan köpet o vi har tillsammans med granen lämnat in ritning på hur vi vill göra. Men vi har fått avslag på grund av ett gammalt beslut om att altan inte får ändras på vissa fastigheter o den informationen har vi inte fått före köp o för oss var det en avgörande roll i köpet då det är en underbar utsikt från altanen men den är för liten för att kunna utnyttjas fullt ut vad kan vi göra vilka rät har vi det var 3 år sedan vi köpte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp av bostadsrätt omfattas av köplagen då bostadsrätt är lös egendom. Eftersom detta köp omfattas av köplagen har köparen en långtgående undersökningsplikt. Köparen måste alltså undersöka bostadsrätten utförligt innan köp och det som kunde upptäckas innan köpet kan köparen inte göra gällande efter köpet.

Även om du inte nämner vad det är för beslut som hindrar utbyggnaden så omfattas beslutet av er undersökningsplikt om det togs innan ni köpte bostadsrätten. Utöver detta måste ni reklamera eventuella fel inom "skälig tid", ni förlorar helt rätten att åberopa fel efter 2 år såvida inte säljaren agerat grovt vårdslöst, vilket säljaren inte gjort i detta fall. Detta resulterar tyvärr i att ni inte kan begära prisavdrag eller hävning på grund av att altanen inte får byggas ut.

Behöver ni professionell juridisk rådgivning kan ni mejla mig på eric.nilsson@lawline.se så återkommer vi med offert.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare