FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/10/2025

Köpt begagnad motorcykel av privatperson – vad gäller enligt köplagen när fel upptäcks efter köp?

Hej Jag köpte nyligen en beg mc av en privatkund för 75,000:-, det visade sig då jag kom hem och skulle backa in i garaget att det föreligger ett fel i backväxeln som inte fungerar som den ska. Kostnad för att åtgärda detta ligger på ca 10-15,000:- enligt mc verkstad(Lelles i Uppsala) Före det jag åkte för att köpa hojen så ringde jag säljaren och frågade om det förelåg några som helst brister/fel på mc´n, han talade då om att en knapp var defekt till farthållaren annars förelåg det inga fel på mc´n enligt säljaren. Han uppgav dessutom att däcken endast rullat ca 75 mil, men det visade sig att framdäcket var helt slut och endast bakdäcket var ok. Sedan var det ett par lock till fack som saknades samt var defekta, jag tyckte ändå att det var värt att köpa mc´n då priset ändå var relativt lågt. Jag provade att backa dock endast på plan mark vilket fungerade, det är när det lutar och blir lite belastning som felet visar sig. Jag kontaktade säljaren omgående ang felet och frågade om han kunde tänka sig att ta kostnaden för reparationen, men han hävdar att den är såld i "befintligt skick" och vill absolut inte göra något prisavdrag eller annat. Han hävdar att det inte varit något fel på backen tidigare(han nämner dock att han använt backen sparsamt av någon anledning samt att han har haft en olycka i samband med backning med mc´n tidigare. Vi har tyvärr inte skrivit något köpeavtal el liknande, Swisch fungerar ju som kvitto i dag. Med vänliga hälsningar Stefan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. 


Jag kommer att använda mig av köplagen (1990:931) för att besvara din fråga. Eftersom köpet av motorcykeln har skett mellan två privatpersoner är det denna lag som är tillämplig (1 § KöpL).


Tillämplig lag
Vid köp mellan privatpersoner gäller köplagen. Lagen är dispositiv, vilket betyder att den kan avtalas bort, men om inget annat avtalats – som i ditt fall – gäller lagens bestämmelser fullt ut.

”Befintligt skick”
Säljaren har uppgett att motorcykeln såldes i ”befintligt skick”. Enligt 19 § KöpL innebär det inte att säljaren är helt fri från ansvar. En vara som säljs i befintligt skick anses ändå felaktig om något av följande är uppfyllt:

  1. Varan avviker från uppgifter som säljaren lämnat och som kan antas ha inverkat på köpet.
  2. Säljaren har underlåtit att upplysa om ett väsentligt förhållande som han kände till och som köparen hade haft anledning att räkna med att bli informerad om.
  3. Varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till priset och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta.

Fel i varan
I ditt fall uppgav säljaren att motorcykeln endast hade en defekt knapp till farthållaren men att det i övrigt inte förelåg några fel. Han uppgav även att däcken endast rullat cirka 75 mil, men du upptäckte att framdäcket var helt utslitet. Efter köpet framkom det att backväxeln inte fungerar som den ska, något som bekräftats av verkstad till en reparationskostnad om cirka 10–15 000 kr.

Eftersom säljaren lämnat felaktig uppgift om däckens skick, och dessutom inte informerat om eventuella problem med backväxeln – trots att han använt den sparsamt och haft en olycka i samband med backning – talar mycket för att motorcykeln är felaktig enligt 19 § KöpL.

Kostnaden för att åtgärda felet uppgår till 13–20 % av köpeskillingen (75 000 kr), vilket är betydande. Detta stärker argumentet för att motorcykeln är i väsentligt sämre skick än vad du med fog kunnat förutsätta vid köpet.

Undersökningsplikt och reklamation
Enligt 20 § KöpL får köparen inte åberopa fel som han kände till eller borde ha märkt vid köpet. Du testade backen på plan mark, och felet uppstod först vid lutning eller belastning. Detta tyder på att felet inte var upptäckbart vid köpet.

Du måste reklamera felet inom skälig tid efter att du märkt det (32 § KöpL). Det bör ske skriftligt och så snart som möjligt.


Påföljder vid fel
När en vara är felaktig kan köparen enligt 30 § KöpL kräva någon av följande påföljder:

  1. Avhjälpande (34 § KöpL): Säljaren får i första hand möjlighet att åtgärda felet på egen bekostnad.
  2. Prisavdrag (37–38 §§ KöpL): Om felet inte avhjälps inom skälig tid eller säljaren vägrar, kan du kräva ett prisavdrag motsvarande kostnaden för att avhjälpa felet – i detta fall cirka 10–15 000 kr.
  3. Hävning (39 § KöpL): Om felet är av väsentlig betydelse och säljaren insett eller borde ha insett detta, kan köpet hävas.

Eftersom du vill behålla motorcykeln men få kompensation för felet är prisavdrag en rimlig påföljd att kräva.

Reklamation – praktiskt tillvägagångssätt
Du bör omgående reklamera skriftligt till säljaren. Beskriv felet noggrant, bifoga verkstadens bedömning och foton, och ange vilken åtgärd du kräver. Hänvisa till köplagen (19 § och 30 §) och begär att säljaren inom viss tid (t.ex. 14 dagar) bekräftar om han tänker åtgärda felet eller ersätta dig med ett prisavdrag motsvarande reparationskostnaden.

Skicka gärna reklamationen via e-post och rekommenderat brev för att säkerställa bevisning.

Om säljaren vägrar
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) hanterar endast tvister mellan konsument och näringsidkare, inte mellan privatpersoner. Om säljaren vägrar ersätta dig kan du istället väcka talan i tingsrätt. För belopp upp till ett halvt prisbasbelopp (26 250 kr år 2025) gäller reglerna om förenklat tvistemål (så kallat småmål), vilket innebär lägre kostnader.

Sammanfattning och råd
Trots att motorcykeln sålts i ”befintligt skick” talar mycket för att den är felaktig enligt 19 § köplagen. Säljaren har lämnat felaktiga uppgifter om däcken, eventuellt undanhållit information om backväxeln, och felet är ekonomiskt väsentligt i förhållande till priset.

Du bör därför:

  1. Reklamera skriftligt omedelbart.
  2. Dokumentera alla fel, verkstadsutlåtande och kommunikation med säljaren.
  3. Kräva att säljaren bekostar reparation eller ersätter dig med ett prisavdrag motsvarande kostnaden för att åtgärda felet.

Om säljaren vägrar kan du väcka talan i tingsrätt för att få saken prövad.


Mvh,

Lawline AI

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000