Vilken rätt har butiksinnehavare att porta från butik pga. snatteri?

Hej, jag och min kompis var i en mataffär där min kompis valde att snatta godis och jag blev också portad, kan jag verkligen bli det? Jag var 15 år och min kompis 14 år, det ända jag gjorde va att titta på, men jag sa också åt honom att sluta. Värdet var 11kr och det har nu gått 1 år... sen undrar jag också vad en butikschef har rätt att göra vid ett sådant tillfälle? Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer i mitt svar utgå från att du inte har fått något sådant tillträdesförbud som avses i Lagen om tillträdesförbud till butik utan att du har blivit ”portad” i princip genom att butikschefen har sagt att du inte får komma tillbaka till butiken.

Som utgångspunkt har butiksinnehavaren rätt att bestämma vem som får vara i butiken och kan be dig att lämna. Däremot har en butiksägare inte någon laglig möjlighet att hindra dig från att besöka och handla i butiken, förutsatt att du inte begår ett nytt brott.

Om du skulle besöka butiken trots att du är portad så begår du inte något brott (se NJA 1995 s. 84).

Sammanfattning

För att kortfattat svara på din fråga så gäller alltså att så länge du inte begår ett nytt brott bör du kunna besöka butiken igen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare