FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/06/2018

Vilken påföljd kan utdömas för någon som har planerat ett mord?

Vad kan påföljden bli för en person (över 35år) som varit med och planerat ett mord, men inte varit med i själva gärningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om brott regleras i brottsbalken (BrB).

Det finns inte något tydligt svar till den här frågan utan det beror på omständigheterna. När en person dör finns tre olika brottsbeskrivningar, mord (3 kap. 1 § BrB), dråp (3 kap. 2 § BrB) och vållande till annans död (3 kap. 7 § BrB).

Om handlingen endast är planering, med andra ord att gärningspersonen inte har försökt mörda offret kan det utgöra stämpling till mord (3 kap. 11 BrB, 23 kap. 2 § tredje stycket BrB) Stämpling innebär någon i samråd med någon annan beslutar gärningen eller att någon söker anstifta någon annan eller åtar eller erbjuder sig att utföra den.

Om brottet har fullbordats kan den som har planerat mordet dömas som anstiftare till mord, eller som medgärningsman om de delaktiga har haft tydliga roller i mordet. (23 kap. 4 § andra stycket BrB). Anstiftare innebär personen har förmått annan till utförande av brottet.Anstiftare till dråp kan även bli aktuellt om det rör sig om barmhärtighetsmord. För att man ska kunna dömas som anstiftare eller som medgärningsman krävs det att personen har främjat handlingen med råd eller dåd (23 kap. 4 § första stycket BrB)

Sammanfattningsvis beror på det omständigheterna men här är några brottstyper som personen kan dömas för. Påföljden kommer troligtvis att bli fängelse. Villkorlig dom eller skyddstillsyn kan även bli aktuellt om presumtionen mot fängelse inte är bruten, (30 kap. 1 § BrB) och (30 kap. 4 § BrB). Presumtionen kommer med stor sannolikhet vara bruten varför fängelse utgår som påföljd främst.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare