FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/01/2021

Vilken lands lag gäller vid skilsmässa?

Hej

Vilken lands lag gäller vid skilsmässa?

Vi er gifta i Danmark sedan12 år tillbaka,men har bot i sverige i typ 10 år

Jag är dansk,min mand svensk

Tack for svar

Med vänlig hälsning, s

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Här nedan har jag delat upp frågan genom att skilja på behörig domstol för skilsmässan och tillämplig lag avseende förmögenhetsförhållandet mellan makar. Med anledningen av att både Danmark och Sverige ingår i EU kommer EU-rätt delvis att bli tillämplig i detta fall.

Behörig domstol

Enligt Bryssel II – förordningen Artikel 3 ska talan om skilsmässa som utgångspunkt prövas i den stat där ni har hemvist, d.v.s. i Sverige. Svensk domstol är därför behörig att pröva talan om skilsmässan.

Tillämplig lag

När det gäller makars förmögenhetsförhållanden i internationella frågor styrs tillämplig lag utav lagen om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (hädanefter förkortad LIMF).

Under förutsättning att ni inte har avtalat om tillämplig lag (se annars 3 § LIMF om avtal om tillämplig lag) gäller enligt 4 § LIMF att den lagen i den stat där ni som makar tog hemvist när ni gifte er blir tillämplig.

Enligt paragrafens andra stycket följer dock att om båda makar senare har tagit hemvist i en annan stat och varit bosatta där i minst två år, ska den statens lag tillämpas istället. Detta innebär att svensk lag blir tillämplig (dvs. Äktenskapsbalken) eftersom ni bott här i mer än två år.

Hoppas detta svar var till hjälp! Har du fler frågor/funderingar och befinner dig i behov av juridisk rådgivning är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare