Vilken lag gäller vid renovering i bostadsrätt?

Om jag som privatperson beställer entreprenadarbeten för renovering i min bostadsrätt. Klassificeras det som småhusentreprenad och lyder under det skyddet som finns i konsumenttjänstlagen? Eller gäller det bara om jag som privatperson beställer entreprenadarbeten i en fastighet som jag äger?

Vad finns det för fallgropar att tänka på kring entreprenadarbeten i en bostadsrätt där bostadsrättsinnehavaren är en privatperson och beställare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bostadsrätt är en nyttjanderätt att bo, ett medlemsskap i en förening och en upplåtelse av en bostad (1 kap. 3 § bostadsrättslagen). Som bostadsrättsinnehavare äger du inte själva lägenheten utan har bara rätt att nyttja lägenheten. Begreppet småhusentreprenad syftar på entreprenadarbeten vid en- och tvåbostadshus. Det är därför inte en småhusentreprenad vid arbeten i en lägenhet som upplåts med bostadsrätt.

Renovering av hanterkare som är ett företag på uppdrag av dig som privatperson är en tjänst och därför är konsumenttjänstlagen tillämplig.

Klassiska fallgropar när det gäller renovering och liknande arbeten är ofta att det inte finns ett tillräckligt tydligt avtal kring vad ni kommit överens om. Det vill säga vad som ska göras, hur mycket det ska kosta/hur ersättningsmodellen ser ut, när det ska vara färdigt och hur eventuella ändringar påverkar priset. Mitt tips blir därför att välja en hantverkare som har erfarenhet av att utföra arbeten åt privatpersoner och se till att skriftlgt dokumentera vad ni kommer överens om.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare