Vilken lag är tillämplig när näringsidkare säljer till privatperson?

Hej! Vilken lag gäller när enskild näringsidkare (enskild firma) säljer till privatperson.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilken lag som är tillämplig när en näringsidkare säljer till en privatperson.

När köparen är konsument och säljaren är näringsidkare blir konsumentköplagen (vid köp av varor) och konsumenttjänstlagen (vid köp av tjänster) tillämplig. Begreppen konsument och näringsidkare definieras enligt 1 kap. 2 § KKöpL som följande:

Konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.

Näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

I andra fall, exempelvis när en näringsidkare säljer en vara till en annan näringsidkare eller när en privatperson säljer en vara till en annan privatperson, tillämpas köplagen

Sammanfattningsvis är det alltså konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen som är tillämplig när en näringsidkare säljer till en privatperson.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare