Vilken juridisk hjälp behövs i en immaterialrättslig tvist?

Dockan och seriefiguren F skapades år 1983 i Täby av mig. F har sedan dess deltagit i musik och teaterföreställningar och setts av många tusen barn och vuxna. F har medverkat på kassetter och CD-skivor. Nya sånger och serier mm väntar på att publiceras. En docka vid namn E-dockan med olika ansiktsuttryck skapad av X, säljs till mindre barn. År 2013 bytte X namn på sin docka och tog även hon namnet F, samt registrerade namnet som varumärke hos PRV, samt registrerade ett företag med namnet F och company hos Bolagsverket. Jag har längre tillbaks vid flera tillfällen kontaktat PRV för att känna mig trygg med upphovsrätten till namnet F. Jag har då fått upplysningen att upphovsrätt inte sker genom registrering utan uppstår automatiskt vid skapandet. Ett bevis på att skapandet har ägt rum är offentlig publikation av verket. Eftersom X gjort intrång på mitt verk har jag av PRV blivit hänvisad att ansöka om Administrativ hävning av X registreringar. Om X inte går med på detta överlämnas ärendet till Patent- och marknadsdomstolen PMD. Om det senare skulle inträffa, vilken juridisk hjälp vänder man sig och vilka kostnader kan det hela komma att landa på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag informera om att då frågan publiceras offentligt har jag i mitt svar till dig maskerat såväl ditt namn som din motparts namn och varumärke.

Det är utifrån din fråga och den information som delges svårt att avgöra huruvida din motpart har begått ett immaterialrättsligt intrång i ditt verk. Men om så har skett kan du ha rätt till skadestånd, likväl som att du som du beskriver kan begära hävning av de registreringar din motpart gjort.

Tyvärr är det omöjligt att att ge ett svar på hur mycket det kommer att kosta dig i slutändan - det är tyvärr beroende av hur mycket arbete som måste läggas ner, om det i slutändan blir en domstolsförhandling och hur mycket material som måste gås igenom. Min rekommendation till dig är att du bokar tid med någon av våra jurister. Någon av våra jurister kan bistå dig genom hela processen och titta närmre på ärendet. Om ni kommer fram till att det faktiskt skett ett immaterialrättsligt intrång kan vår jurist även skicka ut ett varningsbrev till din motpart. Varningsbrevet är för att vederbörande ska upphöra med sitt intrång. Men varningsbrevet är också ur bevissynpunkt, allt fortsatt immaterialrättsligt intrång efter att varningsbrevet skickats ut är uppsåtligt, vilket genererar ett högre skadestånd i en tvist.

Du kan boka tid med någon av våra jurister via vår hemsida eller genom att ringa 08-533 300 04. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post, telefon och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare