Vilken hyra får jag ta ut när jag hyr ut min bostadsrätt?

Hej!

Jag har en bostadsrätt som jag vill hyra ut i andra hand. Hur mycket får man ta ut i hyra utifrån lagarna?

Jag har en hyra på 3100kr plus ränta och amortering på ca 3500kr vardera, utöver det en elkostnad på ca 200kr/mån. Min fasta månadskostnad blir då 10300kr. Får jag hyra ut min lägenhet för 12 000kr för att tjäna lite extra? Eller max 10300kr eller mindre tom? Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Vid uthyrning av bostadsrätt gäller lag om uthyrning av egen bostad. Där finns en bestämmelse om hur stor hyra du har rätt att ta ut.

Du får ta ut en kostnadsbaserad hyra

Den hyra du tar ut får inte påtagligt överstiga kapitalkostnaden och driftskostnaden för bostaden (4 § andra stycket). Det är inte meningen att du ska tjäna pengar på att hyra ut bostaden utan den hyra du tar ut ska i princip bara täcka dina kapital- och driftskostnader.

Kapitalkostnaden beräknas som en skälig, årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Att du har lånat pengar för att köpa lägenheten och har kostnader för amortering och ränta spelar inte någon roll vid beräkningen, det ska du bortse från. Kapitalkostnaden i lagens mening är istället en uppskattad räntekostnad. Ett riktmärke är att avkastningsräntan kan vara ett par procent över riksbankens referensränta. Om du till exempel räknar med att avkastningsräntan är 2% så får du fram din kapitalkostnad genom att räkna ut hur mycket 2% är av bostadens marknadsvärde och sedan delar du det med 12 för att få ut hur mycket du får ta ut av hyresgästen varje månad.

Driftskostnader är till exempel den avgift du betalar till bostadsrättsföreningen och kostnader för el och bredband. Om du hyr ut din bostad möblerad har du även rätt att ta ut viss ersättning för slitage av möbler.

Vänliga hälsningar,

Anna Dahlenborg AkmeseRådgivare