FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/02/2019

Vilken fullmakt passar bäst för ekonomisk hjälp till anhörig?

Jag behöver ta hand om min mammas ekonomi, kan jag göra detta med enbart anhörigbehörigheten?

Jag behöver bl.a. flytta hennes pengar mellan hennes och mina konton då hon inte är förmögen att låta bli dem om de finns på hennes konto så när alla räkningar är betalade sparar jag hennes pengar på ett särskilt "mammakonto" jag har i min bank och hon får därefter fickpengar i kontanter för att inkomsten ska räcka hela månaden.

Vi är överens om detta och jag har hittills också fått ändra hennes abonnemang, talat med kronofogdemyndigheten, stiftelser för att söka bidrag osv. Hon har gett mig tillåtelse att använda hennes bankdosa och mobila bank-id för alla tänkbara ekonomiska aspekter. Men gäller det om någon skulle ifrågasätta det, om man hänvisar till anhörigbehörigheten, eller bryter jag mot någon lag trots hennes medgivande?

Om vi skulle skriva en fullmakt för säkerhets skull - är det en framtidsfullmakt som gäller då eller finns det andra fullmakter som "räcker" till för de ekonomiska bestyren?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga och ursäkta för sent svar!

Framtidsfullmakter gäller generellt för om man i framtiden kanske inte kommer kunna ta hand om sig själv, och därför behöver reglera i förväg vem som ska kunna hjälpa en i vilka situationer. Framtidsfullmakter börjar gälla när man inte längre kan ta hand om sig själv. Ni kan alltid skriva en framtidsfullmakt för att reglera ifall din mamma blir sämre i framtiden.

Genom anhörigbehörighet kan du göra väldigt mycket av det du vill uppnå (se här vad du kan göra), men just det du nämner om att du flyttar över pengar från hennes konto till ditt är något man kan ifrågasätta. För att göra detta på bästa sätt skulle jag rekommendera att ni skriver en generalfullmakt.

En generalfullmakt är en fullmaktsform som inte har några begränsningar i vad för sorts rättshandlingar du får göra åt din mamma. Du kan alltså med denna typ av fullmakt företa alla rättshandlingar som din mamma själv kan. Ni skulle även kunna i denna fullmakt reglera mer specifikt om det bara är den ekonomiska biten du ska kunna hjälpa till med. Det är även bra att reglera så mycket som möjligt i ett avtal mellan er, det kan ni exempelvis göra i ett separat avtal. Ni skriver alltså en generalfullmakt och sedan skriver ni i ett separat avtal mellan er de behörigheter och de befogenheter du ska ha. Där kanske ni regerar exempelvis att du får utföra vissa grejer (det här med överföringen av pengar) men inte andra (kanske inte röra eventuella aktier eller liknande), alternativt om du ska ha rätt att göra allt.

Jag skulle dock kombinera båda fullmakter så att framtidsfullmakten skulle kunna träda i kraft när din mamma eventuellt blir sämre. På så sätt skulle du kunna gardera dig att om din mamma i framtiden vill bli av med generalfullmakten så kan framtidsfullmakten träda i dess ställe (om det är så att din mamma inte är i sitt sinnes fulla bruk).

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare