FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/03/2023

Vilken förälder ansvar för resekostnader vid växelvist boende?

Hej jag har en dotter som jag har varannan vecka. Och mitt ex flyttade och skrev med sig våran dotter till sin adress. Vilket medför en hel del mer kostnader för mig. Eftersom jag får åka totalt 12 mil om dagen för att hämta och lämna min dotter på skolan och fritids. Mitt ex har träffat en ny och deras bådas inkomst är är väldigt bra jag och mitt ex tjänar likvärdigt. Men min fråga är nu om jag kan få göra avdrag eller få någon ersättning från mitt ex för detta? Vi delar på allt annat vad gällande våran dotter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du och ditt ex har gemensam vårdnad och därmed växelvist boende vad gäller er dotter. Vårdnad, boende och umgänge regleras i föräldrabalken (FB). Jag börjar med att gå igenom vad som gäller rent allmänt, och går sedan in på din situation mer specifikt.

Föräldrars ekonomiska ansvar för sitt barn

Föräldrar ansvarar för sitt barns försörjning fram tills att de fyller 18 år (eller ibland 21), vilket kommer till uttryck genom reglerna i 7 kap. FB om underhållsskyldighet. Det gäller oavsett om de är vårdnadshavare eller inte.

Ansvaret utgår från barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Utgångspunkten är dock att föräldrarna ska ta del i barnets kostnader var och en efter sin förmåga (7 kap. 1 § FB).

Underhållsbidrag och växelvist boende

Enligt lagtexten blir underhållsskyldighet bara aktuellt när det inte finns växelvist boende, det vill säga om barnet bor varaktigt med endast en förälder (7 kap. 2 § FB). När barnet bor ungefär lika mycket (växelvis boende) hos föräldrar med gemensam vårdnad utgår man därför från att varje förälder fullgör sin del av underhållet under den tid barnet bor hos respektive förälder. Med växelvist boende menas närmare bestämt att barnet vistas drygt 40 procent av tiden hos den ena föräldern och knappt 60 procent hos den andra. I så fall kan underhållsbidrag formellt sett alltså inte fastställas (NJA 1998 s. 267).

Trots det som sagts här ovan, är det i vissa fall möjligt att fastställa en underhållsskyldighet vid växelvist boende (NJA 2013 s. 955). Det gäller om en förälder är ekonomiskt starkare än den andra, vilket motiveras av tanken att barnet ska ha rätt till samma levnadsstandard hos båda föräldrarna. När man beräknar en förälders ekonomiska förmåga utgår man från dennes inkomst efter skatt, och ser på hur stort överskottet blir efter vissa avdrag för t.ex. vanliga levnadskostnader och boendekostnad (jfr 7 kap. 3 § FB). Man tar alltså inte hänsyn till en eventuell ny sambos eller makes inkomst.

För att undvika förvirring är det värt att nämna att en boendeförälder kan vara skyldig att bidra till att täcka resekostnader när den andre föräldern ska umgås med barnet (6 kap. 15b § FB). Detta gäller dock bara när barnet anses bo stadigvarande hos en förälder.

Vad gäller i ditt fall?

Eftersom din dotter bor hos både dig och ditt ex (som jag tolkar situationen), finns det som troligtvis små möjligheter att fastställa en skyldighet för ditt ex att utge underhållsbidrag för att täcka kostnader för t.ex. resor. Det kan dock vara möjligt om ditt ex har ett större ekonomiskt utrymme än dig, och utgifterna du tvingas lägga på resor leder till att din dotter får en sämre levnadsstandard medan hon bor hos dig. Man tar dock inte hänsyn till ditt ex nya partners inkomst när man bedömer det. Som jag förstår det krävs en ganska stor skillnad i den ekonomiska förmågan. Eftersom jag inte känner till alla omständigheter är det svårt att ge ett tydligare svar än så.

Bortsett från detta är det såklart alltid möjligt för dig och ditt ex att på frivillig väg komma överens om ett underhåll. I så fall är det en bra idé att teckna ner överenskommelsen i skrift.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare