Vilken fastighetsavgift gäller för småhus?

Jag undrar om ett hus har taxeringsvärdet 335,000 kr. Vad betalar man i fastighetsavgift då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga angående fastighetsavgift regleras i Lag (2007:1398) om kommunal fastighetsavgift (FAvL).

Jag kommer förutsätta att huset inte är nybyggt efter 2012 eller är ett hus som står på s.k. ofri grund då det finns specialregler som rör avgiften för dessa. Huvudregeln för småhus är att fastighetsavgiften ligger på 0,75 procent av fastighetens taxeringsvärde (3 § FAvL). Detta gäller både för deklarationen 2022 eller 2023. Det finns dock ett takbelopp för fastighetsavgiften som ändrar sig från år till år (3 § 2 stycket FAvL). Takbeloppet för inkomståret 2021 (Deklarationen 2022) ligger beloppet på 8 524 kr och för inkomståret 2022 (Deklarationen 2023) ligger det på 8 874 kr.

0,75 procent av 335 000 kr = 2 513 kr. Fastighetsavgiften är det lägsta av 0,75 procent av taxeringsvärdet och takbeloppet. Då 2 513 kr är under taket för båda åren så är det den fastighetsavgift ni kommer att ha.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen. Jag skulle även vilja tipsa om att du kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida, där det även finns mer information angående nybyggda hus och hus som står på ofri grund, Skatteverkets hemsida angående fastighetsavgift.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare