Vilken bevisning krävs för sexualbrott?

Om en person misstänks ha begått flera sexuella övergrepp mot barn , kan den misstänkta då bli dömd för våldtäkt mot barn om det finns ett vittne som sett sms av sexuell karaktär mellan den misstänkta och barnen och den misstänka sagt till vittnet att han ska träffa barnen och ha sex med barnen som han sms:at med och den misstänkta och ett av barnen i efterhand träffats men utan att ha haft sex? Vittnet har bevis på att den misstänka och barnet har träffats men har inte sett dom ha sex. Kan den misstänkta bli dömd för våldtäkt mot barn för detta eller krävs mer bevis? Vad är troligast att den misstänkte blir dömd för utifrån detta? Måste vittnet kunna bevisa att barnet och den misstänka verkligen har haft sex och måste vittnet kunna bevisa att barnet och dom andra barnen som den misstänkte haft smskontakt med verkligen är under 15 år?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Med många av sexualbrotten, även sexualbrott mot barn, är det svårt att ha tillräcklig bevisning då de oftast endast är två personer närvarande vid gärningstillfället. Dock kan målsägandens egen berättelse i vissa fall räcka som bevisning för att exempelvis ett samlag har skett. Det krävs dock ofta stödbevisning av något slag, som exempelvis sms som bevisar att personerna träffats vid det tillfälle som målsäganden påstår. Detta då det inom brottmål måste vara ställt utom rimligt tvivel att gärningsmannen begått viss gärning med uppsåt. Är den åtalades berättelse osammanhängande och opålitlig, kan det också styrka målsägandes berättelse i bevisvärdesynpunkt.

Vad som kommer hända i fallet du beskriver är väldigt svårt för mig att svara på. Men man kan tänka sig att det vittne du tar upp skulle kunna utgöra typisk stödbevisning till en målsägandes berättelse om händelsen som ägt rum. Som du skriver, måste det även kunna bevisas att målsäganden var under 15 år vid händelsen, och även bevisas att gärningsmannen visste att målsäganden var under 15 år. Annars kan något uppsåt till våldtäkt mot barn inte bevisas.

Sammanfattningsvis beror det på målsägandens och gärningsmannens berättelser hur domen kommer att bli. Att det finns vittne som kan fungera som stödbevisning är dock något som ökar chanserna för en fällande dom betydligt.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare