FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/12/2017

Vilka typer av villkor kan ställas upp för köp av en katt från en ideell förening?

Hej!

Min fråga rör avtal och äganderätt. Jag har funderat på att skaffa katt och tänkte adoptera en från en ideell förening som jobbar med omplaceringar av bland annat övergivna katter. Föreningens villkor för att man ska få adoptera/köpa en katt av dem är att de bland annat de alltid har en rätt att besöka katten i hemmet, återta katten om de behagar, samt att man inte får sälja katten vidare. Detta är bara en del av inskränkningarna i äganderätten. Kan de verkligen ställa upp den typen av villkor? Jag var under uppfattningen att ägande-/dispositionsrätten var total när båda prestationerna utförts. Hjälp mig, jag vill inte köpa en katt av dem om det innebär att jag kan bli av med den när som helst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om köp mellan en näringsidkare och en privatperson regleras i konsumentköplagen. Generellt kan man säga att avtalsfrihet gäller förutom vissa köprättsliga principer och skyddsregler för köparen som finns i lagen. Vissa regler finns också i avtalslagen (AvtL).

De här lagarna har inte några regler som riktigt passar in på den typen av villkor du beskriver. Det betyder att avtalsfrihet råder och det finns inget som hindrar den här föreningen från att ställa upp såna här villkor. Äganderätt och dispositionsrätt är inte helt okomplicerade begrepp och deras betydelse är i princip helt beroende på villkoren man kommer överens om och omständigheterna inom ramen för ett avtal.

Det finns självklart vissa regler som går ut på att villkor eller hela avtal ska bli ogiltigförklarade eller jämkade om villkor t. ex. är oskäliga (AvtL 36 §). I ditt fall har du fått reda på alla villkor som ställs upp för köpet och de är anpassade efter situationen att det är en övergiven katt som ska adopteras från en intresseförening. Att du skulle kunna begära jämkning eller ogiltigförklaring av villkoren i efterhand är därför väldigt osannolikt.

Jag har sett exempel på liknande villkor hos andra ideella föreningar som sysslar med adoption av övergivna djur. Ofta är syftet bakom villkoren att de ska kunna följa upp hur djuret har det och kunna ta tillbaka det om det visar sig att den nya ägaren inte klarar av att ta hand om djuret. Vill du gärna adoptera en katt från föreningen föreslår jag att du frågar dem hur exakt såna här hembesök går till och i vilka situationer de kan bestämma sig för att ta tillbaka ett djur, så att du får ett förtydligande av villkoren.

I slutänden är det avtalsfrihet som gäller och vill du inte köpa katten på villkoren som föreningen ställer upp får du försöka hitta en försäljare som ställer upp andra villkor.

Jag hoppas att detta har gett dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare