Vilka trafikregler gäller på parkeringar?

Hej!

Har en trafikrelaterad fråga... När man kör på en lite större parkeringsplats finns det oftast en lite större väg in och sedan mindre "vägar" in till själva parkeringsfickorna. När du sedan skall lämna parkeringsplatsen måste man köra ut på den lite större vägen som leder ur från parkeringsplatsen. Vad gäller här- högerregel eller utfartsregel? Den lite ser "större" vägen på parkeringen har inga skyltar gällande väjningsplikt, inget vägnamn eller markerad mittlinje.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka trafikregler som gäller på en parkering där inga skyltar/vägnamn/mittlinje finns. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga finns i Trafikförordningen.

Enligt 3 kap. 18 § Trafikförordningen är huvudregeln att alla förare har väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger när två fordons kurser skär varandra, till exempel i en korsning. Det finns dock undantag från denna huvudregel, som när du kör på huvudled/motorväg enligt 3 kap. 21 § Trafikförordningen och om du kör i rondeller enligt 3 kap. 22 § Trafikförordningen. Högerregeln ska alltså alltid gälla om inget annat framgår genom skyltar/trafikljus etc.

Så för att besvara gäller högerregel på parkeringen du beskriver då det inte framkommer andra regler i form av skyltar eller trafikljus.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare